De overeenkomst die Eurocommissaris Frits Bolkestein met de Amerikaanse regering heeft gesloten over de overdracht van persoonsgegevens van luchtvaartpassagiers, staat toe dat de gegevens gebruikt mogen worden om een zeer omstreden systeem te testen. GroenLinks vroeg Bolkestein om opheldering over de regeling die in strijd is met Europese privacywetgeving.

vraag aan EC
Het systeem waarin de passagiersgegevens worden gebruikt betreft het zogenaamde CAPPS II systeem. CAPPS staat voor Computer Assisted Passenger PreScreening Program.

Amerikaanse burgerrechten
De Washington Post berichtte deze week uitvoerig over de weigering van Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen om hieraan mee te werken. Die gaven te kennen dat zij niet aan dit systeem zullen meewerken en dus geen gegevens afstaan. Deze weigering kwam tot stand onder druk van Amerikaanse voorvechters van burgerrechten en een dreigende consumentenboycot. GroenLinks-europarlementariër Kathalijne Buitenweg: “Het is natuurlijk niet de taak van de EU om de Amerikaanse administratie op enige manier te helpen met informatiesystemen waaraan de eigen bevolking weigert mee te werken. Bovendien is deze praktijk in strijd met Europese regelgeving.”

Overeenkomst
“Ik zie niet in waarom Europese medewerking aan Amerikaanse registratiedrift onderdeel van een overeenkomst tussen de EU en de VS inzake passagiersgegevens moet worden. De overeenkomst is al omstreden genoeg, dit soort overbodige concessies maken het er niet gemakkelijker op om instemming van het Europees Parlement voor deze overeenkomst te krijgen”, aldus Buitenweg, die zich al maanden in dit dossier vastbijt. Donderdag 15 januari vroeg zij de Europese Commissie om opheldering.

Schriftelijke parlementaire vraag van Kathalijne Buitenweg (GroenLinks)
(15 januari 2004)
Betreft: Ontwerp-overeenkomst overdracht van PNR-data aan VS

De ontwerp-overeenkomst over de overdracht van PNR-data aan de Amerikaanse autoriteiten, die Commissaris Bolkestein op 16 december jl aan het Europees Parlement presenteerde, staat toe dat de persoonsgegevens van Europese burgers gebruikt worden voor het testen van het omstreden CAPPS II-systeem. De Amerikanen zouden zich hebben verplicht de gegevens niet operationeel te gebruiken, ze onmiddelijk na de testfase te wissen en ze niet door te geven aan derden.
Op 12 januari berichtte de Washington Post dat het de Amerikaanse autoriteiten niet lukt een binnenlandse luchtvaartmaatschappij te vinden die vrijwillig wil meewerken aan het testen van CAPPS II. Eerder vorig jaar staakten twee Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hun medewerking, na protesten van voorvechters van burgerrechten en een dreigende consumentenboycot.

1. Is het waar dat de ontwerp-overeenkomst toestaat dat de persoonsgegevens van Europese burgers gebruikt worden voor het testen van CAPPS II? Hoe kan de Commissie garanderen dat de Amerikaanse autoriteiten inderdaad de gegevens niet operationeel gebruiken, ze onmiddelijk na de testfase wissen en ze niet doorgeven aan derden?
2. Deelt de Commissie mijn mening dat het een zware stap is om medewerking toe te zeggen aan het testen van een systeem dat op gespannen voet staat met Europese principes en regels van privacybescherming en dat in principe geheel buiten de overeenkomst had kunnen blijven?
3. Uit het bericht in de Washington Post valt op te maken dat de Amerikanen dringend op zoek waren naar passagiersgegevens om CAPPS II te testen. Was de toezegging van de Europese Commissie op dit punt een voorwaarde voor de bescheiden tegemoetkomingen die de Amerikanen op andere onderdelen van de overeenkomst hebben gedaan en die het bereiken van de overeenkomst mogelijk maakten?