Een meerderheid van het Europees Parlement heeft tegen een voorstel gestemd dat het nationale vervoer van passagiers per spoor per 2017 open zou stellen voor concurrentie. Ook GroenLinks had tegen deze verplichting uit Europa grote bezwaren.

Liberalisering van de internationale spoornetwerken kan wel volgens GroenLinks, mits het gebruik van het netwerk aanbesteed wordt voor een langere periode aan één maatschappij.

Toegevoegde waarde?
Volgens europarlementariër Joost Lagendijk, lid van de transportcommissie, is het verkeerd om vanuit Brussel aan alle lidstaten op te leggen hoe zij hun nationale spoorwegen moeten organiseren: "Als bijvoorbeeld concurrentie op het spoor voor Duitsland resulteert in betere dienstverlening, lagere prijzen en goede veiligheid, dan is dat natuurlijk prima. Maar dit model hoeft niet gunstig uit te pakken voor een overbelast spoornetwerk als in Nederland. Dit is typisch een onderwerp waarin Europa geen toegevoegde waarde heeft ".

Uitwisseling ervaringen
In veel landen is er reden tot ontevredenheid over de dienstverlening op het spoor. Lagendijk pleit daarom voor een onderzoek naar de voor- en nadelen van concurrentie op het spoor: "Europa is een uitgelezen plek om goede en slechte ervaringen met privatisering van de nationale spoorwegen uit te wisselen. Een lijst met welke vormen van liberalisering in het verleden wel en welke niet functioneerden kan hierin behulpzaam zijn. Vervolgens moeten lidstaten zelf beslissen of liberalisering wel of niet leidt tot een beter spoornetwerk in eigen land".

Tussenoplossing
Lagendijk vindt dat er een tussenoplossing mogelijk is voor het liberaliseren van het internationaal vervoer van passagiers in 2010. Namelijk door een concessie te geven aan één dienstverlener voor een bepaalde periode, maar met een duidelijk omschreven en aangescherpt eisenpakket. "Alleen op deze manier kan je optimale dienstverlening naar en veiligheid van reizigers garanderen", aldus Lagendijk.

Het Europees Parlement heeft ook ingestemd met een voorstel voor rechten en verplichtingen van reizigers in het internationale treinverkeer. Het voorstel van de Groenen om alle treinen, ook grensoverschrijdende en hogesnelheidstreinen, te verplichten plaats te maken voor kinderwagens, rolstoelen, fietsen en sportuitrusting kon op brede instemming rekenen.