Het Europees Parlement debatteerde afgelopen week over vernieuwde regelgeving om Europese luchthavens veiliger te maken. GroenLinks-europarlementariër Kathalijne Buitenweg is voor betere veiligheidsmaatregelen, maar ziet niets in gewapende agenten aan boord van vliegtuigen.

De Europese Unie wil de bestaande wetgeving over de beveiliging van Europese luchthavens vernieuwen. Het is de bedoeling om de regels te vereenvoudigen en te versoepelen. Daarbij gaat het onder meer over de controle van passagiers, een verbod op bepaalde spullen in bagage en de controle daarop en het verbeteren van internationale samenwerking.

Wapens
In het voorstel staat ook dat lidstaten gebruik mogen maken van gewapende veiligheidsagenten in burger tijdens de vluchten. Buitenweg heeft grote twijfels hierover: “Wapens en vliegtuigen gaan niet samen. Het brengt teveel risico’s met zich mee, omdat misbruik ervan catastrofale gevolgen kunnen hebben. Stel dat een agent overmeesterd wordt tijdens een vlucht. Een ongeluk zit in een klein hoekje. De veiligheid van burgers wordt niet groter als er wapens aan boord van een vliegtuig zijn.”

Controle op luchthavens
GroenLinks ziet veel liever een goed werkend veiligheidssysteem op luchthavens. Onlangs nog bleek dat een journalist van SBS 6 zonder moeite een nepbom kon smokkelen aan boord van een vliegtuig op Schiphol. “Hieruit blijkt dat strengere veiligheidsmaatregelen hard nodig zijn op de Europese luchthavens. Er moet vooral op de grond goed gecontroleerd worden, zodat de veiligheid in de lucht is gegarandeerd. Passagiers moeten zich veilig voelen voordat ze gaan vliegen”, zegt Buitenweg.

Vloeistoffen
De controlemaatregelen moeten effectief en proportioneel zijn volgens GroenLinks. Het Europees Parlement pleit bijvoorbeeld al langer voor het afschaffen van de strenge regels voor het meenemen van vloeistoffen in handbagage. Er is namelijk geen enkele wetenschappelijke studie geweest die aantoont dat dit een effectieve maatregel is, terwijl passagiers er erg veel last van ondervinden. Eurocommissaris Barrot van transport zegde het Parlement afgelopen week toe dat het verbod geleidelijk afgeschaft kan worden zodra apparatuur vloeistoffen kan herkennen. Buitenweg: "Fijn dat de Europese Commissie iets meer ruimte lijkt te zien, maar eigenlijk zou het verbod nu al opgeheven moeten worden."

Zie ook: