Deze week is de jaarlijkse ontmoeting tussen een delegatie van het Europees Parlement en een afvaardiging van het Congres. Op de agenda staat o.a. terrorismebestrijding (ook Guantanamo Bay) en privacy. GroenLinks-europarlementariër Kathalijne Buitenweg is lid van de EU-VS delegatie.

Naast terrorismebestrijding en privacy worden ook ook handelszaken en buitenlandse aangelegenheden als de benadering van het Iranese atoomprogramma worden besproken.

Programma
Er zijn gesprekken met vice-president Dick Cheney en de onderminister van buitenlandse zaken Robert Zoellik. Meermaals zijn er ontmoetingen met diverse leden van het Amerikaanse Congres. Verder wordt gesproken met vertegenwoordigers van de FBI, de NSC (National Security Council) en de SEC (Security and Exchange Commission).

Tenslotte is er een bezoek aan een baseballwedstrijd en is een cultureel onderdeel van het bezoek. Buitenweg vertrok donderdagavond 23 juni met de EU-VS delegatie en keert dinsdag 28 juni terug naar Brussel.