Het Europees Parlement is akkoord met het voorstel de luchtvaart op te nemen in de Europese CO2-emissiehandel. Kathalijne Buitenweg is blij met deze belangrijke stap in de strijd tegen klimaatverandering, maar jammer is dat de luchtvaart nog steeds te veel mag uitstoten en een groot deel van de rechten cadeau krijgt.

Er is de afgelopen tijd veel kritiek geweest op het systeem van emissiehandel. Sinds 2005 kunnen bedrijven die veel energie uitstoten handelen in emissierechten. Voor de uitstoot van elke ton kooldioxide moet een vergunning worden gekocht. Die kan ook weer worden doorverkocht als een bedrijf zuiniger is geworden met het vervuilen van het milieu. Maar volgens critici neemt sinds de invoering van de emissiehandel de uitstoot nog steeds toe en kost het tegelijkertijd teveel geld. Buitenweg vindt dat het emissiehandelssysteem onvoldoende effectief is omdat het te zeer is afgezwakt. "De emissierechten zijn weinig waard als ze veelal gratis kunnen worden verkregen. We moeten dus strenger zijn. Je kunt de energieverslindende bedrijven niet wassen zonder ze nat te maken."

Geen presentjes
Voor GroenLinks is het daarom belangrijk dat de rechten niet cadeau worden gegeven, maar dat ze worden geveild. Er moet de hoeveelheid rechten die op de markt worden gebracht beperkt worden opdat de totale toegestane vervuiling niet onze milieuafspraken overschrijdt.

Buitenweg is groot voorstander van een volledige veiling van de rechten. "De emissierechten moeten voor de volle 100% geveild worden. Alleen zo worden de kosten van milieuvervuiling ook echt op de vervuiler verhaald. Het recht om te vervuilen mag niet langer vrijwel gratis zijn. Bovendien beloon je de grootste vervuilers als je een deel van de emissierechten op basis van historische uitstoot toekent. Uitstootvergunningen zijn geld waard. Het is absurd om juist de grootste vervuilers gratis het meeste kapitaal in handen te geven."

Compromis
Het Europarlement koos ervoor 25% te gaan veilen en de rest gratis weg te geven aan luchtvaartmaatschappijen. Een kwart is niet genoeg, maar het is een enorme vooruitgang ten opzichte van het oorspronkelijke voorstel, waardoor slechts 5% zou worden geveild, en 95% zou worden weggegeven.

Het Europees Parlement koos er verder voor om het uitstootplafond te verlagen. De Europese Commissie wilde luchtvaartmaatschappijen toestaan evenveel uit te stoten als dat ze tussen 2004 en 2006 deden. Het Parlement vindt dat luchtvaartmaatschappijen 10% minder uit moeten stoten dan in die periode. Ook dat is een versterking van het oorspronkelijke voorstel, maar het betekent nog steeds een groei met 90% ten opzichte van 1990.

Naïef
Volgens Buitenweg is deze houding naïef. "Het klimaatprobleem kan alleen opgelost worden door de uitstoot van vliegtuigen flink aan te pakken. De uitstoot van broeikasgassen door de luchtvaart is sinds 1990 verdubbeld en stijgt jaarlijks met 7,5%. Daarmee is het de snelst groeiende bron van broeikasgassen. Toch lijkt het erop dat de Europese Unie niet bereid is haar eigen klimaatambities te respecteren. We kunnen onze klimaatambities niet verwezenlijken als we elke keer terugdeinzen voor sterke, concrete maatregelen."

Op initiatief van de Groenen bevat het voorstel ook een zogenaamde multiplier. Dit betekent dat de uitstoot van CO2 met een factor 2 vermenigvuldigd wordt. "Dit is een goede zaak. Vliegtuigen stoten namelijk niet alleen CO2 uit, maar ook bijvoorbeeld een broeikasgas als NO2. Door de multiplier moeten luchtvaartmaatschappijen niet alleen voor de CO2-uitstoot, maar voor alle klimaatschade betalen", aldus Buitenweg.

Zie ook: