Deze week stemde het Europees Parlement over een pakket van maatregelen om de schade aan het klimaat die wordt veroorzaakt door internationale handel aan te pakken. Weer een stap in de goede richting in de strijd tegen het veranderen van het klimaat volgens GroenLinks.

De Groenen in het Europees Parlement namen ongeveer een jaar geleden het initiatief om het onderwerp op de agenda te zetten. Vanuit de grote fracties, sociaal-democraten, liberalen en christen- democraten, was er toen erg weinig belangstelling voor het onderwerp. Dat ligt nu wel anders.

Ambitieus pakket
"We hebben het voor elkaar gekregen om het Europees Parlement achter een ambitieus pakket aan maatregelen te krijgen. Dat is belangrijk aangezien handel en de daaruit voortvloeiende vervoersstromen verantwoordelijk zijn voor een groot deel van het klimaatprobleem", aldus Buitenweg.

Onhoudbaar
Volgens rapporteur Alain Lipietz van de Franse Groenen is het huidige economische stelsel onhoudbaar. Onze huidige economie, die uitgaat van een voortdurende toename in productie, consumptie en vervoer moet nodig hervormd worden. "Daarbij moet er in elk geval voor gezorgd worden dat de milieukosten van een product worden doorberekend in de prijs. Schone producten moeten goedkoper worden en vieze duurder", aldus Buitenweg.

Week voor klimaatconferentie Bali
De voorstellen komen precies op tijd, krap een week voor de klimaattop in Bali, waar onderhandeld zal worden over een nieuw multilateraal klimaatverdrag. "Het is belangrijk dat landen die de opvolger van het Kyoto-protocol niet tekenen, daar geen voordeel van ondervinden. Daarom stellen wij voor om invoerheffingen in te voeren voor producten uit landen die hun verantwoordelijkheid voor het bestrijden van de klimaatverandering niet nemen. Ook landen die een klimaatverdrag wel tekenen, maar zich uiteindelijk niet aan hun afspraak houden, moeten daarvoor worden gestraft", aldus Buitenweg.

Rol Wereldhandelsorganisatie
De Groenen vinden ook dat de Wereldhandelsorganisatie (WTO) een belangrijke rol kan spelen in het aanpakken van klimaatverandering. Buitenweg: "De WTO moet niet alleen de vrije markt bewaken, maar ook het milieu. Daarom moet het internationaal handelsbeleid worden herzien, zodat daarin ook voldoende rekening wordt gehouden met het effect dat handel op het klimaat heeft. WTO-regels moeten landen niet belemmeren om de ontwikkeling van technologieën voor energiebesparing te bevorderen door aan te dringen op technische neutraliteit. Landen moeten natuurlijk gewoon de mogelijkheid krijgen schone technieken te steunen, want dat is hard nodig".

Zie ook: