GroenLinks-europarlementariër Joost Lagendijk ontving op 10 september activisten uit Turkije en Human Rights Watch-vertegenwoordiger Boris Dittrich om te praten over de rechten van homo's, biseksuelen en transseksuelen in Turkije.

'We need a law for liberation', heet het rapport dat mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch presenteerde. Turken met een seksuele voorkeur die afwijkt van de heteroseksuele norm, leven vaak in angst. Als ze slachtoffer zijn van pesterijen, geweld of misbruik, rapporteren zij dit meestal niet aan de autoriteiten. En met reden: politie en justitie maken zich ook schuldig aan sadistische behandeling van deze groepen. Zo wordt een slachtoffer vaak dubbel slachtoffer. Dittrich herhaalde de belangrijkste aanbeveling van het rapport: Turkije moet ondubbelzinnig de gelijke rechten voor homo-, bi- en transseksuelen garanderen in de grondwet.

Taboe
"De situatie in Turkije is heel raar," zegt Lagendijk. "Populaire media-personalities zijn openlijk homo- of transseksueel. Mannen kussen en omhelzen elkaar als begroeting in het openbaar. Toch is homoseksualiteit taboe. De grens van 'gezond seksueel gedrag' mag niet overschreden worden. Het sprookje dat homo- en transseksualiteit een ziekte is wordt nog steeds door instanties als het leger verspreid. In een aantal gevallen komt nog eerwraak voor."

De grootste belangenorganisatie van seksuele minderheden in Turkije, Lambda Istanbul, is onlangs door de rechter verboden op procedurele gronden. Officieel hebben deze gronden niks te maken met het feit dat de organisatie opkomt voor seksuele minderheden. Elke non-gouvernementele organisatie in Turkije kan zo slachtoffer worden van juridische willekeur. Een eerdere aanklacht, dat de doelstellingen van Lambda Istanbul in strijd zijn met de openbare zeden, bleek niet gegrond. Lagendijk:"Het is overduidelijk dat de Turkse justitie zich in dit geval laat leiden door vooroordelen."

Groeiende tolerantie
Sedif Cakmak, de woordvoerder van Lambda Istanbul, vertelde dat zij goede hoop heeft dat de organisatie in hoger beroep wordt vrijgesproken. Als dat niet het geval is, zal Lambda de zaak naar het Europese Hof voor de Mensenrechten brengen. Zij benadrukte overigens dat de situatie niet alleen maar negatief is: "Tolerantie tegenover homoseksualiteit is in de afgelopen jaren gegroeid. Bovendien hadden we een paar jaar terug nog maar twee organisaties voor seksuele minderheden en nu al zeven in Turkije."

Cakmak sprak de suggestie tegen dat de Turkse homofobie samenhangt met de populariteit van de conservatief-islamitische regering: "Zowel seculiere als islamitische kringen hebben vaak dezelfde afwijzende houding tegenover homoseksualiteit. Alleen de Groenen en de Liberale Partij accepteren homo's als leden."

Mensenrechtenrapportage
Als voorzitter van de Turkije-delegatie van het Europees Parlement maakt Lagendijk zich sterk voor hervormingen in Turkije op veel gebieden. Het doel is Turkije een opener en democratischer land te maken, dat de verplichtingen van het EU-lidmaatschap aankan. Mensenrechten staan daarbij centraal. Lagendijk: "Human Rights Watch beveelt de EU aan om de rechten van bi's, homo's en transseksuelen een vast onderdeel te maken van haar beoordeling van de mensenrechten in Turkije. Wij zullen dit in de toekomst in onze parlementaire rapportages over het toetredingsproces opnemen. Bovendien zullen we de Europese Commissie onder druk zetten om ook aan deze oproep gehoor te geven."

Zie ook: