De verdreven leider van Tibet, de Dalai Lama sprak afgelopen donderdag het Europees Parlement toe. Hij spoorde de EU aan goede betrekkingen met China te onderhouden, maar wel kritiek te blijven leveren. Zo kan Europa bijdragen aan een harmonieus China.

In een persoonlijk getint verhaal legde de Dalai Lama het belang uit van innerlijke vrede. Die komt volgens hem niet voort uit een bepaalde religieuze waarheid, maar kan net zo goed worden bereikt door middel van seculiere waarden. De drieënzeventig jarige geestelijk leider weet de voorspoedige genezing na een recente operatie aan zijn galblaas ook aan zijn innerlijke vrede. Met zijn typerende lach ging de Dalai Lama in gesprek met honderden aanwezige europarlementariërs in de plenaire zaal. Hij sprak zijn waardering uit voor de grote hoeveelheid vrouwen in het Parlement. De Dalai Lama toonde zich voorstander van meer vrouwen op hoge posities, maar kon niet nalaten vooral op het mooie uiterlijk van de aanwezige vrouwen te wijzen.

Middenweg
Pas aan het eind van zijn toespraak kwam de Dalai Lama op de kwestie Tibet. Hij stelde dat zijn beweging zich inzette voor een harmonieuze samenleving in China. Ook de EU moest daar aan bijdragen door de relatie met China op peil te houden, maar het land wel te wijzen op zijn tekortkomingen. Een werkelijk harmonieuze samenleving, zo zei de Dalai Lama, bereik je niet door middel van angst, maar door middel van wederzijds vertrouwen.

De Dalai Lama herhaalde dat Tibets toekomst binnen China ligt, omdat dit in het belang is van het economisch achtergebleven Tibet. Hij bevestigde ook de vreedzame weg die hij wil bewandelen om culturele autonomie voor Tibet te bewerkstelligen. Na de gewelddadig neergeslagen demonstraties van begin dit jaar, werd de roep om een hardere lijn in de Tibetaanse gemeenschap steeds luider. Ook de gesprekken die de Dalai Lama over een periode van zes jaar voerde met China zijn op niets uitgelopen. Daarom moest de Dalai Lama twee weken geleden zijn beleid nog verdedigen op een bijeenkomst van Tibetaanse leiders in zijn Indiase ballingsoord Dharamsala. De grote meerderheid van de Tibetanen staan echter nog steeds achter de 'middenweg' van de Dalai Lama.

Europa zwicht niet voor Chinese druk
Met de ontvangst van de Dalai Lama heeft het Europees Parlement andermaal getoond niet te zwichten voor Chinese druk. China heeft de topbijeenkomst met de EU, gepland voor 1 december, afgezegd vanwege de verschillende ontmoetingen tussen de Dalai Lama en Europese politici. Naast zijn bezoek aan het Europees Parlement, zal de Dalai Lama verschillende Europese regeringsleiders op 6 december ontmoeten in Gdansk. Deze leiders komen samen om te herdenken dat het vijfentwintig jaar geleden is dat de anti-communistische activist Lech Walesa de Nobelprijs voor de Vrede ontving.

Eerder heeft het Europees Parlement Chinese druk weerstaan bij het toekennen van de Sacharov-prijs. De Chinese milieu- en mensenrechtenactivist Hu Jia heeft de prijs gekregen, ondanks brieven van de Chinese ambassadeur waarin hij zwart wordt gemaakt. Europarlementariër Kathalijne Buitenweg is voorstander van de Europese lijn: "Peking heeft de slechte gewoonte om mensen met "verkeerde" meningen monddood te maken of buiten te sluiten. We moeten blijven uitleggen dat die strategie in Europa niet werkt en dat dat uiteindelijk ook niet in het belang is van de Chinese bevolking."