Deze week besloot het Europees Parlement dat er 1 miljard beschikbaar moet komen om de voedselcrisis in ontwikkelingslanden aan te pakken. GroenLinks is blij met de maatregel. Alleen al in 2007 is het aantal mensen dat honger lijdt in de wereld met 50 miljoen gestegen.

Kathalijne Buitenweg: "Met dit geld kunnen we die mensen in nood op korte termijn uit de brand helpen. Maar we moeten ook reëel zijn. Eén miljard is natuurlijk veel geld, maar als je kijkt naar wat de Europese exportsubsidies in ontwikkelingslanden aanrichten, dan is het geen riante schadevergoeding."

Exportsubsidies
Europa gebruikt exportsubsidies om landbouwproducten tegen kunstmatig lage prijzen op de markten van ontwikkelingslanden te dumpen. Daar ondervinden die markten en de lokale boeren grote hinder van. Eerder dit jaar stelde Buitenweg voor om al deze subsidies uiterlijk in 2013 af te schaffen.

"De zogeheten Doha-ronde, waarin landen die lid zijn van de Wereld Handelsorganisatie (WTO) onderhandelen over de afschaffing van exportsubsidies, is deze zomer helaas vastgelopen. Mogelijk worden de onderhandelingen volgende week hervat, maar dat is nog verre van zeker. Europa moet er in elk geval alles aan doen om deze onderhandelingen vlot te trekken," aldus Buitenweg.

Urgentie is hoog
Het nu gecreëerde noodfonds is nodig omdat er door de extreme stijging van de voedselprijzen een ware crisissituatie is ontstaan. Onder andere door misoogsten en een toename in het gebruik van biobrandstoffen en vleesconsumptie zijn er voedseltekorten ontstaan en stijgen de prijzen. De allerarmsten in de wereld kunnen daardoor hun dagelijks voedsel niet meer betalen.

Voedingsexperts verwachten voor volgend jaar opnieuw voedseltekorten. Er moet snel iets gebeuren. Daarom kan het voorstel ook op de steun van GroenLinks rekenen.

Geen structurele oplossing
Volgens Kathalijne Buitenweg is het noodfonds geen structurele oplossing: "Er is genoeg voedsel op de wereld, maar het is oneerlijk verdeeld. We zouden er daarom goed aan doen om eens kritisch naar onze eigen consumptiepatronen te kijken. Onze vleesverslaving en het gebruik van biobrandstoffen dragen in sterke mate bij aan het wereldvoedselprobleem. Als we in het Westen niet efficiënter gaan consumeren, dan is dit noodfonds niet meer dan een lapje voor het bloeden."