Bij een debat over de verkeerplannen van het kabinet voor de komende jaren, heeft GroenLinks steun van een meerderheid in de Tweede Kamer gekregen voor haar pleidooi de tram te laten terugkeren in middelgrote steden. Verantwoordelijk staatsecretaris Huizinga krijgt de opdracht steun te geven aan de tramplannen van Maastricht, Nijmegen en Zwolle/Kampen. Dat is een regelrechte opsteker voor deze projecten.

Kees Vendrik: “Deze zomer komt staatssecretaris Huizinga met haar visie op het regionaal openbaar vervoer in ons land. Met deze motie geven we haar alvast een flinke duw in de goede richting”.  Eerder betoogde Huizinga al flink geld te hebben uitgetrokken voor tramprojecten, maar dat bleef beperkt tot de grote steden. GroenLinks is blij dat een ruime Kamermeerderheid van SP, PvdA, CDA, CU en SGP belang hecht aan de terugkeer van de tram.

GroenLinks denkt dat met investeringen in schoon openbaar vervoer twee vliegen in één klap geslagen kunnen worden: elektrisch transport is een goed antwoord op de klimaatcrisis en het scherpt de nodige werkgelegenheid, een antwoord op de recessie.

Bij de verkeersbegroting presenteerde GroenLinks haar notie: “Laat de tram rijden”, vol met voorbeelden van goede plannen.