Ook is niet duidelijk of naast gerichte papieren of elektronische documenten ook informatie opgevraagd kan worden over een bepaald onderwerp. "De nieuwe definitie van documenten brengt daardoor veel verwarring en problemen met zich mee. Niet iedereen weet het registratienummer van een bepaald document. Ik vind daarom dat je als burger of maatschappelijke organisatie ook op basis van het onderwerp documenten moet kunnen opvragen", zegt Buitenweg.
Buitenweg is ook ontevreden dat niet de hele oude wet wordt herzien. "In 2001 heb ik tegengestemd, omdat ik het raar vond dat instellingen zelf mochten bepalen welke documenten als geheim worden geclassificeerd. Externe controle is niet mogelijk. De Europese Commissie vindt dat wel fijn en heeft beslist dat we daar nu juist niet opnieuw over mogen stemmen. Lekker makkelijk."
De verordening van 2001 schiet juist tekort omdat verzoeken te vaak worden afgewezen op basis van vertrouwelijkheid. Het voorstel van de Europese Commissie breidt het aantal uitzonderingsgronden juist uit waardoor er nog meer weigeringen mogelijk zijn.
GroenLinks hecht daarom veel waarde aan een motiveringsplicht zodat goed beargumenteerd wordt waarom een verzoek wordt afgewezen. Buitenweg vindt het daarbij nog belangrijker dat er controle komt op de motivering, bijvoorbeeld door een Ombudsman. Instellingen kunnen nu zelf de argumenten beoordelen en afwegen, zonder enige onafhankelijke controle.
Groot struikelblok is ook de informatie rond de internationale handelsakkoorden. "Juist op deze gevoelige terreinen met grote invloed op burgers moet wel controle mogelijk zijn. De inzet van de onderhandelingen en alle stukken na afloop moeten volledig openbaar zijn. Dit is van belang voor het vergroten van het vertrouwen van de burgers in de EU", aldus Buitenweg.
Het Europarlement heeft het rapport Cashman nog niet formeel bekrachtigd. Het wordt opnieuw onderhandeld met de lidstaten en de Europese Commissie.