GroenLinks wil meer onderzoek naar de langetermijneffecten van elektromagnetische straling, die onder andere afkomstig is van GSM-masten, draadloze internet-netwerken en magnetrons. GroenLinks stelt bovendien voor om de blootstelling eraan flink te beperken. Vandaag stemt het Europees Parlement over dit onderwerp.

GroenLinks-Europarlementariër Kathalijne Buitenweg: "Elektromagnetische straling is bijna overal aanwezig en toch weten we niet wat het op de lange termijn met ons doet. Sommige deskundigen beweren dat langdurige blootstelling mogelijk kanker kan veroorzaken, anderen ontkennen dat juist. Het is belangrijk dat hier snel meer duidelijkheid over komt. Tot die tijd moeten we de elektromagnetische straling zoveel mogelijk beperken."

Negen Europese landen, waaronder Griekenland, Polen en onlangs ook België, hebben zelf al strenge normen ingevoerd. In Luxemburg past de regering sinds eind 2000 het voorzorgsbeginsel toe, op grond waarvan een stralingsbron in de nabijheid van mensen aan een strenge norm moet voldoen.

"Het betekent niet dat we straks niet meer kunnen bellen. Ik denk eerder aan creatieve oplossingen. Ik wil telecombedrijven bijvoorbeeld dwingen om samen een GSM-mast te delen. Nu planten ze vaak nog ieder een eigen exemplaar neer. Uiteraard hoop ik dat toekomstig onderzoek uit zal wijzen dat de straling onschadelijk is. In dat geval zijn onze maatregelen van tijdelijke aard", aldus Buitenweg.