Partijvoorzitter Henk Nijhof van GroenLinks loopt mee met de laatste etappe van de Hart van Twente-wandeltocht. Deelnemers van de wandeltocht pleiten voor een groen en duurzaam Twente. Ook raadsleden uit Hengelo en Enschede en Statenlid Daphne Dertien van GroenLinks lopen stukken mee.

GroenLinks is fel gekant tegen heropening van vliegveld Twente. Henk Nijhof: “Om de economische crisis te bestrijden, moeten we groene, duurzame plannen uitvoeren, die werk opleveren. Geen plannen die de klimaatcrisis verergeren en op overspannen economische verwachtingen zijn gebaseerd”.

GroenLinks denkt dat de voorstanders van het heropenen van Vliegveld Twente veel te positieve verwachtingen hebben van het aantal te verwachten passagiers. Het nabijgelegen vliegveld Munster-Osnabruck (FMO) bijvoorbeeld heeft, net als veel andere Duitse luchthavens, in 2008 minder passagiers ontvangen dan in 2007. Twee luchthavens aan weerzijden van de grens levert dubbel verlies op: voor FMO en voor luchthaven Twente. De belastingbetaler zal daar dan voor opdraaien. GroenLinks ziet veel meer kansen in samenwerking over de grens en een duurzame invulling van het Groene Hart van Twente.

GroenLinks vindt dat de luchtvaart zich op Schiphol moet concentreren, om te voorkomen dat het lawaai zich als een inktvlek over het land uitspreidt. Door reële prijzen te vragen voor vliegreizen, kan de groei in de hand gehouden worden. Het afschaffen van de vliegtax was dan ook een forse stap terug.