GroenLinks is niet gelukkig met de vergroening in dit Belastingplan. In tegenstelling tot vorig jaar worden geen grote en noodzakelijke stappen gezet. Sterker: in totaal worden de lasten op milieuvervuilend gedrag verminderd. Een ongelukkige keuze van een staatssecretaris die in zijn eerste jaar zo goed begonnen was. Hieronder de spreektekst Jolande Sap bij het wetgevingsoverleg Mobiliteit en vergroening.

Wij vinden het heel vreemd dat het kabinet ons geen informatie kan geven over de CO2-reductie van het Belastingplan. Het is gewoon niet in kaart gebracht, lezen we in de nota naar aanleiding van het verslag. Is er bij het kabinet dan geen behoefte om de milieu- en dan vooral de CO2-effecten van dit Belastingplan te kennen. Is dat dan geen doel bij de fiscale vergroening? Het kabinet komt niet verder dan de verwachting uit te spreken dat de meeste maatregelen een positief effect hebben. Tsja, daar kunnen we niet zoveel mee. Dus zijn we zelf maar even aan het rekenen gegaan: onze berekening laat zien dat het BP2009 maximaal 0,5 Megaton oplevert in 2020. Dat betekent dat slechts 0,5% van het kabinetsdoel met dit Belastingplan wordt bereikt. Wij vinden dat heel teleurstellend! Zeker omdat deze staatssecretaris ook weet dat fiscale vergroening een zeer effectief instrument is in het milieubeleid. Daarnaast is fiscale vergroening relatief goed voor de economie vanwege het internaliseren van de externe effecten in de prijzen, en omdat de opbrengst gebruikt kan worden voor het goedkoper maken van arbeid. We maken met fiscale vergroening dus duurder wat we niet willen en goedkoper wat we wel willen. We hopen heel erg dat de staatssecretaris in de komende jaren weer stappen wil zetten zoals hij dat in het eerste jaar heeft gedaan. De Milieubalans laat zien dat het hard nodig is om de CO2-doelstelling van het kabinet nog haalbaar te houden. Graag horen we van de staatssecretaris dat hij bij de volgende stappen niet alleen het bedrijfsleven betrekt maar juist de vakbeweging en vooral de milieuorganisaties. Deze clubs hebben nog genoeg ideeën die de staatssecretaris kunnen helpen.

BPM - De maatregel waar we het meeste moeite mee hebben is de afbouw van de BPM. Deze maatregel zorgt voor een toename van het aantal auto’s en verhoogt de CO2-uitstoot. Een verkeerde keuze: GL kiest voor een kilometerheffing met instandhouding van een milieueffectieve BPM. Bij onze vraag naar een effectiever ombouwtraject geeft de staatssecretaris aan dat het in stand houden van het A- en B-label effectiever is dan de keuze uit dit belastingplan om deze labels per 2010 te laten vervallen. Klopt het dat dit blijkt uit een CE-rapport dat het kabinet heeft, maar dat niet openbaar is? Kan de Kamer dit rapport alsnog zo snel mogelijk krijgen?

3 amendementen
Wij hebben 3 kleine amendementen om de vergroening komend jaar al een stapje vooruit te helpen. We zijn benieuwd naar de reactie van het kabinet en van mijn collega’s. Deze stapjes zijn broodnodig om komend jaar fiscaal iets meer te doen om het klimaatdoel dichter bij te brengen.

Differentiatie bijtelling auto van de zaak
Wat GroenLinks betreft is het goed om de bijtelling van de auto van de zaak meer te differentiëren om de leaserijders via een financiële prikkel een bewustere keuze te laten maken over de energiezuinigheid van de auto. Wij zouden dit nog verder willen doortrekken door een 35%-bijtellingspercentage voor brandstofslurpers in te voeren. Dit in navolging van Engeland waar dit al in 2002 is ingevoerd. De maatregel heeft daar een groot effect en werkt goed. Het CO2-effect van een 35% bijtelling voor brandstofslurpers is groter dan het nieuwe bijtellingspercentage van 20%. Het amendement is dan ook een mooie aanvulling waardoor de differentiatie optimaal werkt en de keuze van leaserijders voor brandstofslurpers sterk wordt ontmoedigd.

Rode Diesel
Op onze vraag waarom er nog geen voorstel ligt om het voordelige tarief van de rode diesel af te schaffen, meldt de staatsecretaris dat het kabinet in overleg met de gebruikers kijkt of een aanpassing wenselijk is. De discussie om de meer vervuilende rode diesel in ieder geval gelijk te trekken speelt al jaren. En het is nu juist de landbouwsector zelf die dwarsligt. Wij hebben dan ook niet veel vertrouwen in het door de staatssecretaris gekozen traject. Vandaar ons amendement. Een rechtvaardig amendement met groot milieueffect.

Vrijstelling MRB auto’s ouder dan 25 jaar
Hier overwegen we een amendement. Ook hier gaat het om een al langlopende discussie. De oude oldtimerregeling doet steeds minder waar hij voor bedoeld is. Nu vallen alle auto’s die voor 1983 in gebruik zijn genomen eronder. Bijna 3% van het hele wagenpark en lang niet allemaal klassiekers. Het aantal zal blijven toenemen en het gaat om relatief onzuinige en vervuilende auto’s. Graag horen we van de staatssecretaris of hij dit probleem ziet en ook al over oplossingsrichtingen heeft nagedacht.