De leden van de Commissie voor de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten moeten wat GroenLinks betreft vrijuit kunnen spreken met de Commissie-Davids, die onderzoek doet naar de Nederlandse steun aan de inval in Irak. Daartoe moet minister Van Middelkoop hun zwijgplicht opheffen.

Ten tijde van de inval in 2003 vormden de fractievoorzitters van CDA, PvdA en VVD de Commissie voor de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten. De informatie die is verstrekt over de Nederlandse rol bij de inval in Irak aan Verhagen, Bos en Van Aartsen kan relevant zijn voor de commissie-Davids. Zo bestaan er vermoedens dat Nederland samenwerkte met Amerikaanse veiligheidsdiensten in de voorbereiding van de inval in Irak.

De merkwaardige situatie doet zich voor dat twee van de drie toenmalig fractievoorzitters inmiddels zelf deel uitmaken van het kabinet. Hun collega Van Middelkoop moet nu beslissen of zij al dan niet vrijuit met de Commissie Davids mogen spreken. Wat GroenLinks fractieleider Femke Halsema betreft dient het kabinet duidelijkheid te geven of hen die vrijheid wordt gegund.

Schriftelijke vragen van het lid Halsema (GroenLinks) aan de minister-president de minister van Defensie en de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over inlichtingen omtrent de inval in Irak, d.d. 26 juni 2009.

1. Bent u van mening dat de Commissie Davids over alle informatie moet kunnen beschikken voor haar onderzoek naar de inval in Irak en de Nederlandse betrokkenheid daarbij?

2. Bent u ervan op de hoogte dat (ex-)Kamerleden die ten tijde van de inval in Irak deel uitmaakten van de Commissie voor de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten mogelijk informatie hebben gekregen over de inval in Irak die interessant kan zijn voor de Commissie Davids?

3. Bent u zich bewust dat deze (ex-)Kamerleden over gewisselde informatie enkel mogen spreken als zij toestemming hebben van de betrokken ministers?

4. Zijn er met de Commissie Davids afspraken gemaakt over hoe om te gaan met deze zogenaamde zwijgplicht voor fractievoorzitters?

5. Bent u ervan op de hoogte dat twee leden die deel uitmaakten van de Commissie voor de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten ten tijde van de inval in Irak nu deel uitmaken van het kabinet, te weten ministers Bos en Verhagen?

6. Bent u bereid de zwijgplicht van deze ministers op te heffen, zodat zij vrijuit met de Commissie Davids kunnen spreken? Zo nee, waarom niet?

7. Bent u bekend met het bericht ‘Franse dienst hielp VS met aanval Irak’?

8. Was u er ten tijde van de inval in Irak van op de hoogte dat de Duitse en Franse geheime diensten nauw hebben samengewerkt met de Amerikaanse geheime dienst om inlichtingen te verzamelen over Irak? Zo ja, heeft u deze inlichtingen ook ingezien?

9. Zijn Nederlandse inlichtingendienst- of ambassademedewerkers daags voor of tijdens de inval op de Franse ambassade aanwezig geweest? Zo ja, heeft er toen uitwisseling van informatie plaatsgevonden met Franse en Duitse inlichtingenmedewerkers over het verzamelen van inlichtingen voor de inval?

10. Heeft Nederland in die tijd inlichtingen verzameld en/of verschaft aan de Amerikaanse, Duitse of Franse inlichtingendiensten? Heeft Nederland gefaciliteerd in het verstrekken van inlichtingen aan de VS? Zo ja, hoe heeft dit plaatsgevonden?

11. Bent u bereid om deze verdenkingen van Nederlandse samenwerking met andere inlichtingendiensten door de Commissie Davids te laten onderzoeken?

12. Bent u op de hoogte welke andere landen hebben samengewerkt met de VS om inlichtingen te verzamelen? Zo nee, bent u bereid dit door de Commissie Davids uit te laten zoeken?

1) De Volkskrant, 20 juni; Argos, 20 juni 2009. (http://weblogs.vpro.nl/argos/2009/06/19/20-juni-2009-franse-spionagehulp-bij-inval-in-irak/)