Met het vernietigende rapport van de Commissie van Onafhankelijke Deskundigen heeft minister Eurlings perfecte munitie om de Belgen zover te krijgen de heropening van de IJzeren Rijn af te blazen. In het rapport tonen Belgische en Nederlandse deskundigen aan dat heropening van het historisch tracé, maar ook de alternatieve route, veel meer lasten dan lusten oplevert. Minister Eurlings moet er nu bij de Belgen op aandringen de stekker uit dit kansloze project te trekken. Dat vinden Kamerlid Ineke van Gent en Jos Meeuws, fractievoorziter in Echt Susteren.

De uitkomst van de zogenaamde maatschappelijke kosten-batenanalyse is glashelder. De IJzeren Rijn wordt straks vooral gebruikt door bestaande treinen die nu over de Montzenroute rijden. De spoorlijn haalt maar heel weinig vervoer van de weg af: het aantal vrachtautokilometers daalt naar verwachting slechts met 0,01%. Doordat de lijn niet geëlektrificeerd wordt, neemt de maatschappelijke waarde van het project bij succesvolle exploitatie zelfs af. De Diesellocs zorgen dan voor extra luchtvervuiling.

Los van de gammele businesscase is GroenLinks tegenstander van heropening van de IJzeren Rijn vanwege de schade die er wordt aangericht aan diverse natuurgebieden. Ook dreigt er veel overlast voor omwonenden, waardoor naast de peperdure tunnel onder natuurgebied De Meinweg ook een tunnel onder Weert onvermijdelijk zal zijn. België claimt echter een historisch recht op overpad. De vraag is echter of een rechter dat recht net zo zwaar vindt wegen als de bescherming van de natuur.

Als het aan GroenLinks ligt, laat verkeersminister Eurlings het niet zover komen. Met dit vernietigende rapport moet hij zijn Belgische collega Vanackerde overtuigen af te zien van de Hopelijk laat de Belgische regering het zover niet komen. Eén Betuwelijndebacle is voldoende, aldus Van Gent en Meeuws.