GroenLinks is blij dat de soap rond de Westerschelde ten einde lijkt en het natuurherstel eindelijk ter hand kan worden genomen. Het is zuur voor de tegenstanders van ontpoldering dat ze zijn blij gemaakt met een dooie mus. Maar nu weet iedereen tenminste waar hij aan toe is. ‘Als premier Balkenende zich er buiten had gehouden waren we al aan het graven en baggeren geweest’, zegt Ineke van Gent.

De Kamerdebatten van de afgelopen tijd waren een schertsvertoning. Terwijl iedereen wist dat zijn kabinetsalternatief voor ontpoldering tot mislukken gedoemd was, hield de premier er halsstarrig aan vast, ogenschijnlijk tegen de zijn van de vakministers. “De Zeeuwen zijn gewoon voor het lapje gehouden’, aldus Van Gent.

Het is opmerkelijk dat er tussen april en september geen onderzoek werd verricht om het kabinetsalternatief beter te onderbouwen, zodat het een kans zou maken bij de rechter. Het consortium dat vervolgens uit de grond gestampt werd, had verrassend weinig tijd nodig om de conclusies van alle eerdere deskundigen te beamen: er is geen alternatief voor ontpolderen. ‘Wij zijn getuige geweest van een zeldzame schetsvertoning’ constateert Van Gent achteraf. Ineke van Gent