Door een motie van Ineke van Gent van GroenLinks krijgen treinreizigers hun eigen waakhond op het spoor. De vervoerskamer van de Nationale Mededingingsautoriteit krijgt extra bevoegdheden, zodat deze kan gaan functioneren als toezichthouder op het spoor. Zon instantie die de belangen voor reizigers kan beschermen bestaat nu nog niet.

Deze week kreeg NS van de Kamer de hoofdprijs op het spoor: de concessie na 2015. Terecht, maar daar hoort wel bij dat de reiziger beter beslagen ten ijs komt als er gedoe is met onze (zelfgekozen) monopolist. Er moet een onafhankelijke toezichthouder komen, want daar ontbreekt het nu aan, zegt Ineke van Gent.

GroenLinks heeft de regering gevraagd extra bevoegdheden voor de vervoerskamer van de NMA te gaan ontwikkelen. Zo zou de NMA in de gaten moeten houden of de tarieven van NS in de pas blijven lopen met hun prestaties. Maar ook conflicten over wijzigingen in de dienstregeling zouden door zon instantie beslecht kunnen worden.

Minister Eurlings vond dat de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) een geschiktere beroepsinstantie. Van Gent: De IVW is heel kundig als het om technische zaken gaat, maar consumentenbelangen zitten niet in hun systeem. De Energiekamer van de NMA heeft laten zien een prima waakhond voor consumenten te kunnen zijn.