GroenLinks vindt het onbegrijpelijk dat het kabinet energieproducenten nog steeds geen strobreed in de weg legt bij het bouwen van nieuwe kolencentrales. De bewijzen dat kolencentrales funest zijn voor een duurzame energievoorziening stapelen zich op. Vandaag komt GroenLinks tijdens het debat over de begroting van Economische Zaken met voorstellen om de bouw van nieuwe kolencentrales alsnog tegen te houden.

Kamerlid Kees Vendrik: “Het is toch van de zotten? Straks in Kopenhagen zitten we aan de internationale onderhandelingstafel en spreken we over mooie doelstellingen voor 2020 en daarna. De realiteit van vandaag is dat we in Nederland nog even vier nieuwe CO2-monsters neerzetten.”

Kolen nekken groene stroom
Maandag presenteerde de Stichting Natuur en Milieu een rapport waaruit blijkt dat de bouw van nieuwe kolencentrales investeringen in duurzame energie tegenhoudt. Het is de zoveelste keer dat deze conclusie wordt getrokken. Door de bouw van nieuwe kolencentrales ontstaat een overproductie van grijze stroom. Daardoor daalt de prijs van stroom en gaan energieproducenten minder snel in groene stroom investeren. “Waarom zou je ook in een situatie van overproductie? De bouw van vier nieuwe kolencentrales stoot dus niet alleen bijna net zoveel CO2 uit als alle auto’s in Nederland bij elkaar, het is ook de doodsteek voor duurzame energie”, aldus Vendrik.

Zorgen
Minister Cramer grijpt elke gelegenheid aan om haar zorgen te uiten over de bouw van kolencentales. Bij de opening van het studiejaar van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen deed ze dat bijvoorbeeld, maar ook eergisteren bij de club van Rome. Maar ondertussen komt ze niet in actie. “Cramer is van goede wil, maar ze slaat nog geen deuk in een pakje boter. Allemaal omdat het CDA zonodig een minister van kolen op Economische Zaken moest zetten. GroenLinks gaat Cramer daarom helpen. Wij hebben een wetsvoorstel klaar liggen voor een belasting op kolen. Daardoor zullen energieproducenten wel twee keer nadenken voor ze in kolen investeren”, aldus Vendrik.