GroenLinks-Europarlementariër Marije Cornelissen bracht afgelopen week met een delegatie uit het Europees Parlement een bezoek aan Madrid. Spanje vervult vanaf 1 januari 2010 het voorzitterschap van de Europese Unie. In Madrid sprak Cornelissen onder meer met de Minister van Gelijke Rechten over de strategie ten opzichte van vrouwenrechten en gendergelijkheid tijdens het Spaanse voorzitterschap.

Cornelissen: "Spanje heeft zelf de laatste jaren veel geïnvesteerd in gelijke rechten en is van achterblijver pionier geworden. Zo bestaat het Spaanse kabinet voor meer dan de helft uit vrouwen en is gelijkheid wettelijk verankerd in diverse nieuwe wetten. Nu moet Spanje tijdens haar voorzitterschap het initiatief nemen om gelijke behandeling ook in Europa een impuls te geven. In te veel lidstaten wordt de Europese richtlijn over gelijke behandeling niet goed uitgevoerd en hebben vrouwen bijvoorbeeld slechte toegang tot rechtspraak om hun rechten te kunnen claimen."