De nieuwe dienstregeling van de NS is afgelopen weekend ingegaan. In de plannen van de NS leek de intercity Meppel, maar ook Beilen en Hoogeveen, voortaan voorbij te rijden. Dankzij maatschappelijk druk van onder andere GroenLinks blijft Meppel nu behouden als Intercity-stopplaats. Na dit succes is het volgens GroenLinks tijd voor de volgende stap: een volwaardig Intercitystation in Meppel.

GroenLinks-lijsttreker Willie Oldengarm was de stuwende kracht achter het protest van de voorgenomen NS-wijzigingen. Onder haar leiding trokken de gemeenten op 22 april naar Den Haag om gezamenlijk een petitie aan de Tweede Kamer aan te bieden.

Oldengarm vindt dat het tijd wordt dat Meppel zich nu actief gaat bezig houden met de toekomstige positie van het station van Meppel.

Meppel is met 4700 reizigers die dagelijks in- en uitstappen op Assen na verreweg het grootste stopstation van het Noorden en een belangrijk knooppunt van vervoersstromen. Toch stoppen de intercity’s van Leeuwarden en Groningen hier maar een keer in het uur.

Dinsdagochtend ging GroenLinks naar het station in Meppel toe, om de reizigers te feliciteren met de blijvende Intercity: