Drie GroenLinks-raadsleden dingen mee naar de titel 'Beste raadslid van Nederland'. Arno Bonte (Rotterdam), David Rietveld (Den Haag) en Bastiaan de Jong (Maastricht) strijden op 1 maart in de Melkweg in Amsterdam om deze titel met dertien andere genomineerden. De winnaar wordt die avond in Pauw en Witteman bekendgemaakt.

Tijdens het Festival van de Lokale Democratie nemen de drie GroenLinks raadsleden het op tegen collega's uit alle twaalf provincies en de vier grote steden. Van de 16 genomineerden zijn er maar liefst drie GroenLinks-raadsleden genomineerd. Met deze drie nominaties scoort GroenLinks het beste van alle partijen.

Het Festival van de lokale democratie wordt gehouden aan de vooravond van de gemeenteraadsverkiezingen. Campagnebureau BKB verzorgt dan samen met Pauw & Witteman een aantrekkelijk programma over de lokale democratie in Nederland. Naast de verkiezing 'Beste Raadslid van Nederland' zullen onder andere Femke Halsema en Rita Verdonk hun visie geven op de lokale politiek.