GroenLinks reageert geschokt op het bericht dat president Karzai alsnog een amnestiewet heeft getekend voor oorlogsmisdrijven en misdaden tegen de menselijkheid. Verdachten van oorlogsmisdrijven bekleden hoge functies in het Afghaanse bestuur en leger en politie.

Karzai beloofde eerder de wet, die was voorgesteld door een coalitie van krijgsheren in het Afghaanse parlement, niet te zullen tekenen.

GroenLinks-Tweede Kamerlid Mariko Peters: “Ik roep minister Verhagen er bij Karzai op aan te dringen om zijn woord te houden en de wet met gezwinde spoed ongedaan te maken.”

Mogelijk geeft deze wet ook amnestie aan oorlogsmisdadigers van de Taliban. Dit is de Afghaanse bevolking een doorn in het oog.

“Een regime dat oorlogsmisdadigers het hand boven het hoofd houdt verliest geloofwaardigheid. Voor de eigen bevolking, maar ook voor de buitenwereld, die zich zoals Nederland probeert in te zetten voor beter bestuur en juridische hervormingen in Afghanistan”, aldus Peters.

Schriftelijke vragen van het lid Peters aan de minister van Buitenlandse zaken over de stilletjes aangenomen amnestiewet voor oorlogsmisdrijven in Afghanistan

1) Bent u ermee bekend dat president Karzai onlangs de controversiële amnestiewet, die tientallen hooggeplaatste krijgsheren en verdachte oorlogscriminelen amnestie verleent voor wreedheden begaan voorafgaand aan de val van het Taliban-regime, onlangs alsnog stilletjes heeft getekend?

2) Hoe beoordeelt u de geloofwaardigheid van president Karzai nu die, na protest van de internationale gemeenschap en het Afghaanse middenveld, eerder beloofde de wet niet te zullen tekenen?

3) Deelt u de mening amnestie voor oorlogsmisdaden strijdig is met de maatstaven van het internationale recht?

4) Zal de wet ook van toepassing kunnen zijn op oorlogsmisdrijven begaan door Taliban waarmee verzoening wordt gezocht?

5) Wat voor gevolgen kan deze wet hebben voor inspanningen die delen van de internationale gemeenschap, waaronder Nederland, in samenwerking met Afghaanse democratische krachten doen om te voorkomen dat verdachte oorlogsmisdadigers hoge functies in het bestuur of de veiligheidsorganisaties bekleden?

6) Deelt u de mening dat dit een zeer teleurstellende ontwikkeling is en een klap in het gezicht van talloze maatschappelijke en mensenrechtenorganisaties en democratische krachten in Afghanistan, die ijverden voor gerechtigheid voor de vele oorlogsmisdrijven die in de recente Afghaanse geschiedenis zijn begaan, en daarmee voor herstel van goed bestuur, en vertrouwen in de post-taliban administratie en rechtstaat?

7) Wist u dat Karzai de wet alsnog zou tekenen, en heeft u, in het licht van Nederland’s eerdere inspanningen voor transitional justice, inspanningen gedaan om dat te voorkomen? Heeft u na publicatie van de wet protest aangetekend, en bent u bereid ervoor te pleiten dat de wet wordt ingetrokken?

8) In hoeverre is het met de invoering van deze wet nog mogelijk met de regering-Karzai geloofwaardig samen te werken op het gebied van mensenrechten, transitional justice en juridische hervormingen?