GroenLinks wil de AOW-leeftijd verhogen en doet dat op een sociale en flexibele manier. De AOW wordt daarom in de toekomst gekoppeld aan het arbeidsverleden. Wie 45 jaar heeft gewerkt mag met AOW. De schoonmaker en de bouwvakker die vaak voor hun 20ste beginnen met werken, kunnen dan ook voor hun 65e met AOW. De beleidsmedewerker en de ingenieur die meestal pas na hun 22ste beginnen, werken tot hun 67e door.

De Koppeling aan het arbeidsverleden is beter voor de arbeidsparticipatie dan een algemene verhoging van de AOW-leeftijd naar 67 jaar. In het GroenLinks-plan bouwt iedereen die werkt of die door overmacht - arbeidsongeschiktheid, werkloosheid, intensieve zorgtaken - niet kan werken, AOW op.

Geen arbeidsverleden
GroenLinks stopt met het toekennen van gratis AOW rechten aan diegenen die wel kunnen werken, maar dat niet doen omdat ze over voldoende vermogen beschikken of omdat de partner voldoende verdient. In een activerende participatiemaatschappij stellen we mensen in staat om werken, leren en zorgen op een ontspannen manier te combineren. Daarbij past geen subsidie op de persoonlijke keuze om niet te werken.

Socialer
Koppeling aan het arbeidsverleden is ook socialer dan een algemene verhoging van de AOW leeftijd naar 67 jaar. Hoogopgeleiden betalen nu relatief weinig jaren premie en profiteren langer van de AOW omdat ze gemiddeld 4 jaar ouder worden dan laagopgeleiden. Een verhoging naar 67 voor iedereen maakt deze ongelijkheid groter. GroenLinks wil dat niet en vraagt van mensen van alle opleidingsniveaus om een eerlijke bijdrage te leveren aan langer doorwerken.

Invoering
De nieuwe AOW gaat in 2012 in en geldt voor de generatie die dan veertig jaar of jonger is. Voor de oudere generaties wordt de AOW leeftijd niet verhoogd, omdat de arbeidsmarkt voor ouderen nog volledig op slot zit. We vragen van ouderen wel een financiële bijdrage aan de kosten van de vergrijzing, door 65-plussers stapsgewijs mee te laten betalen aan de AOW-premie. Ouderen met alleen AOW of met een klein aanvullend pensioen worden hiervoor gecompenseerd.

Houdbaarheid
Het AOW-plan van GroenLinks is begin 2009 doorgerekend door het CPB. Het CPB verwacht minstens een zelfde houdbaarheidseffect als van een verhoging van de AOW-leeftijd naar 67 (0,7% BBP). Het meebetalen van ouderen aan de AOW premie levert daarnaast een geraamd effect op van 0,3% BBP.

Inwerkingtreding
De nieuwe AOW gaat in 2011 in voor alle Nederlanders geboren in 1972 of later. Reeds opgebouwde rechten onder het oude systeem worden omgezet in een fictief arbeidsverleden volgens de formule:

Fictief arbeidsverleden = opbouwjaren oude AOW – (opbouw tussen 15e en 20ste levensjaar)
- als iemand kan aantonen dat het feitelijke arbeidsverleden groter is dan het fictieve, dan geldt het feitelijke arbeidsverleden

Voorbeelden:
• Vrouw van 50 jaar, 15 jaar gewerkt en 15 jaar voor kinderen gezorgd, altijd in Nederland gewoond. Krijgt fictief arbeidsverleden van 30 jaar. Kan met 65ste met volledige AOW als ze komende 15 jaar minimaal 50% van het minimum loon per jaar verdient.
• Man van 19 jaar, werkt niet, altijd in Nederland gewoond. Krijgt fictief arbeidsverleden van 0 jaar. Gaat AOW opbouwen zodra hij gaat verdienen.
• Allochtone man van 50 jaar, op zijn 30ste naar Nederland gekomen, altijd gewerkt. Krijgt fictief arbeidsverleden van 20 jaar. Kan op zijn vroegst met 65 met pensioen en krijgt dan 35/45e van volledige AOW (in huidige situatie 35/50e).