Nu na bijna 4 maanden de hogesnelheidslijn Fyra tussen Amsterdam en Rotterdam nog steeds praktisch leeg over het spoor rijdt, moet de snelle trein voor méér reizigers aantrekkelijker gemaakt worden dan alleen voor jaarabonnement-houders. Dat zegt GroenLinks-Tweede Kamerlid Ineke van Gent vandaag na het bericht dat in de trein gemiddeld 15 procent van de zitplaatsen bezet is.

GroenLinks wil dat houders van de NS-kortingskaart voordeel krijgen in de Fyra. “We willen geen bontjassentrein. Laat de kortingskaart tot nadere orde over de hele ticketprijs gelden”, vindt van Gent. Kortingspassen zijn nu in de Fyra alleen geldig over het vaste deel van de ticketprijs, niet over de 60% toeslag. Hierdoor zij tickets voor kortingspashouders twee keer zo duur als een normaal reisje, waardoor de Fyra totaalonaantrekkelijk is voor de groep.

Niet concurrerend
Toen in februari 2009 de tarieven bekend werden, stelde GroenLinks al voor de kortingskaart over de hele Fyraticketprijs te laten gelden, dus ook over de toeslag. Door de korting ook te laten gelden over het toeslagdeel van 60%, zou de prijsverhoging binnen de perken blijven. Indertijd wees minister Eurlings (Verkeer) het voorstel af, omdat NS-Highspeed de tarieven ‘heel concurrerend’ noemde. “We hebben nu gezien dat dat flauwekul is”, zegt Van Gent .

Meeprofiteren
“De aanleg van de HSL heeft ons klauwen met geld gekost. Die trein moet dus vol, temeer daar de gewone treinen tussen Amsterdam en Rotterdam vaak uitpuilen. Laat dus een flinke groep mensen meeprofiteren, niet alleen de jaarkaarthouders”, aldus Van Gent.