Ruim honderd hoogleraren pleiten vandaag in het NRC voor een duurzame veehouderijsector. Op de website www.duurzameveeteelt.nl houden de wetenschappers een pleidooi voor omvorming van de huidige veehouderij tot een mens-, milieu- en diervriendelijke sector. GroenLinks zet zich in de Tweede Kamer en in het Europees Parlement in voor duurzame veehouderij en steunt het initiatief van de hoogleraren van harte.

GroenLinks-lijsttrekker Femke Halsema:

“De landbouw is essentieel voor onze voedselvoorziening en voor het beheer van het landschap. Helaas kunnen nog maar weinig mensen zich herkennen in de huidige industriële veeteelt. Dierziektes, een hoge belasting van het milieu en een respectloze omgang met dieren zijn daar de excessen van. Dat moet en dat kan anders.”

Initiatieven van GroenLinks

In de Tweede Kamer heeft GroenLinks de afgelopen jaren met grote regelmaat initiatieven genomen om de veehouderij te verduurzamen. Door te investeren in een schonere landbouwsector, die respectvol omgaat met dieren. Helaas is er te vaak geen meerderheid voor die voorstellen.

“De landbouw is met een doorgeschoten schaalvergroting en industrialisatie dertig jaar geleden een doodlopende weg ingeslagen. GroenLinks wil investeren in de toekomst van boeren. Door werk te maken van een landbouwsector waarin varkens kunnen wroeten en kippen kunnen scharrelen. Door ervoor te zorgen dat boeren een eerlijke prijs voor hun producten krijgen. Dan heb je megastallen met te veel dieren op een vierkante meter en een enorm energiegebruik niet meer nodig”, aldus Halsema.