Het kabinet stelt voor om de lerarensalarissen te bevriezen. Daarmee breekt het een belofte die het eerder aan de Tweede Kamer deed. GroenLinks wil juist het onderwijsvak aantrekkelijker maken door de salarissen mee te laten stijgen. Vorige maand nam de Tweede Kamer een motie van GroenLinks aan om dat te waarborgen, maar het kabinet legt nu die motie naast zich neer.

Voorjaarsnota

Gisteren stuurde het kabinet de Voorjaarsnota naar de Kamer. Deze nota geeft overzicht van de inkomsten en uitgaven halverwege het jaar en bevat voorstellen voor aanpassingen van de begroting. De nota bevatte een nare verrassing voor alle leraren; het kabinet stelt voor om de lerarensalarissen te bevriezen. Het kabinet verbreekt hiermee zijn beloften. In het debat over de voorjaarsnota, eind juni, zal GroenLinks nogmaals het kabinet aan haar woord houden.

Onderwijsvak moet aantrekkelijker

Er dreigt een tekort aan (bevoegde) leraren. Zonder goede leraren is er geen toekomst voor onze Nederlandse kenniseconomie. GroenLinks wil het onderwijsvak aantrekkelijker maken door bijvoorbeeld de salarissen te verbeteren. Het ging al de goede kant op, door het zogenaamde Actieplan Leerkracht, waardoorde lerarensalarissen eindelijk hun grote achterstand inliepen. Maar bovendien was afgesproken dat de lonen ook zouden meestijgen met de inflatie en de ontwikkelingen in de markt. Op die belofte komt het kabinet nu terug.

GroenLinks-Kamerlid Tofik Dibi vindt het kabinetsbesluit onbegrijpelijk.

“Een meerderheid van de Kamer heeft een maand geleden een motie van GroenLinks gesteund waarin de regering werd opgeroepen woord te houden door in 2010 de lonen mee te laten stijgen met de ontwikkelingen in de markt. Het is niet aan een demissionair kabinet om die motie naast zich neer te leggen.”