Koningin Beatrix ontving vrijdag alle fractievoorzitters in de Tweede Kamer om te horen hoe zij denken over de vorming van een nieuwe regeringscoalitie. Zo heeft ook Femke Halsema de Koningin gesproken. In een brief geeft ze aan dat de voorkeur van de GroenLinks-fractie uitgaat naar een coalitie van VVD, PvdA, GroenLinks en D66. Vandaag begint VVD-senator Uri Rosenthal als informateur.

Rosenthal kreeg zaterdagochtend de opdracht van de koningin om de mogelijkheid te onderzoeken van een kabinet waarvan de grootste partij (VVD) en de grootse winnaar van de verkiezingen (PVV) deel uitmaken. Maandagmiddag 15 juni overlegde Halsema met Rosenthal.

"Een paarsgroene coalitie kan op breed draagvlak in de samenleving rekenen", aldus Halsema. Ze geeft daar twee argumenten voor. Ten eerste hebben VVD, GroenLinks en D66 flinke winst behaald (en de PvdA slechts een licht verlies). De partijen hebben samen 16 Kamerzetels gewonnen (vergeleken met vier zetels voor een VVD-PVV-CDA-coalitie). Ten tweede vertegenwoordigen deze partijen zowel linkse als rechtse kiezers.

Een kabinet met breed draagvlak is nodig om in deze moeilijke economische omstandigheden afspraken te maken over de hervormingen die de overheidsfinanciën op orde brengen en de economie gezond en duurzaam maken.