De Europese ministers van Volksgezondheid willen discriminatie bij bloeddonatie stoppen. Vandaag hebben ze daarvoor een voorstel gevraagd aan de Europese Commissie, zo meldt Spits. Een goed plan, vindt de Tweede Kamerfractie; discriminatie van homoseksuele mannen bij bloeddonatie is GroenLinks al jaren een doorn in het oog. Linda Voortman, fractiewoordvoerder Zorg, vraagt demissionair minister Klink niet te wachten op Europese regelgeving, maar nu al stappen te ondernemen om discriminatie bij bloeddonatie te beëindigen.

Mannen met een homoseksuele relatie mogen nu in Nederland geen bloed doneren, omdat homoseksueel gedrag te risicovol zou zijn. Wat GroenLinks betreft zegt homoseksualiteit niets over veiligheid van seksueel gedrag. Daarom moeten homoseksuelen en heteroseksuelen gescreend worden op de veiligheid van hun seksueel gedrag en niet op hun seksuele geaardheid.

Linda Voortman:

Ik hoop dat de minister van Volksgezondheid nu eens doorpakt met dit onderwerp. Wat ons betreft hoeft er niet gewacht te worden op de voorstellen van de Europese Commissie. Iedere homo die bloed wil geven moet daar op korte termijn de kans voor krijgen.

Meer informatie

• Kamervragen van Linda Voortman aan de ministers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, over de wens van landen van de Europese Unie om een einde te maken aan discriminatie van bloeddonoren (bestand)
  • 'Stop discriminatie bloeddonoren', Spits, 7 juli 2010 (artikel)