Demissionair minister Eurlings wil de geluidsnormen voor Rotterdam Airport verder oprekken. De Tweede Kamerfractie van GroenLinks is kritisch over de uitbreiding van het aantal vluchten. Bovendien vreest GroenLinks dat deze extra vluchten laat op de avond of in de vroege ochtend zullen plaatsvinden, met extra overlast als gevolg.

Volgens het voorstel van minister Eurlings kan het aantal vluchten oplopen van 18.600 vorig jaar tot 24.500 in de nabije toekomst.

In de afgelopen jaren is geluidsoverlast verminderd door stillere vliegtuigen en het stagnerende aantal vluchten. Volgens Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren wordt die geluidswinst teniet gedaan door de uitbreiding:

Inwoners van Schiedam, Vlaardingen, Lansingerland, Overschie en Schiebroek betalen straks de prijs voor de groei. Dat komt nog eens bovenop de overlast die bewoners al hebben van de HSL en de vele snelwegen in de regio, die ook nog eens uitgebreid dreigen te worden.

GroenLinks wijst erop dat de groei van het aantal vluchten in strijd is met de ambities van het kabinet en de gemeente Rotterdam om de uitstoot van broeikasgassen met 80% te verminderen in 2050. Volgens GroenLinks moet de minister zich bovendien houden aan de afspraak dat Rotterdam Airport vooral een zakenvliegveld moet zijn, met een beperkt aantal vluchten. In het weekend zou de luchthaven dan zelfs kunnen sluiten.

Onderzoek meerwaarde Rotterdam Airport
Minister Eurlings zegt oog te hebben voor de gevolgen van de uitbreiding. Hij wil daarom een slaapverstoringsonderzoek om de effecten te monitoren. Van Tongeren:

De vraag is of zo’n onderzoek veel toevoegt. Uit bestaand onderzoek van de Gezondheidsraad blijkt dat nachtelijk vliegtuiglawaai leidt tot slecht inslapen, vroeg wakker worden, onrust tijdens de slaap en tot stijging van hartslag en bloeddruk. Het is veel beter om te onderzoeken of een vliegveld in Rotterdam eigenlijk wel meerwaarde heeft. De bus vanaf Rotterdam Centraal naar Rotterdam Airport doet er immers bijna net zolang over als de trein naar Schiphol. Als je de normen dan zo graag wil aanpassen, is het logischer om strenger te worden dan om de boel zo vrij te geven.

Meer informatie

  • Waarom luchtvaart geen welvaart biedt
  • Over de invloed van geluid op de slaap en de gezondheid, Gezondheidsraad, 2004 (Advies Gezondheidsraad): "Nachtelijk verkeersgeluid leidt bij verscheidene honderdduizenden Nederlanders tot erge slaapverstoring"
  • Brief van de minister van Verkeer en Waterstaat aan de Tweede Kamer dd. 10 juni over wijzigingsbesluit Rotterdam the Hague Airport (Kamerstuk 26 893/58)