GroenLinks wil volgende week een spoeddebat met de ministers van Onderwijs en Verkeer over de almaar aanhoudende problemen met de OV-Studentenkaart. “Vervoerders splitsen een groep klanten, in dit geval studenten, een ondeugdelijk product in de maag. Vervolgens blijken ze niet ingericht om klachten fatsoenlijk af te handen. Bij zulk geklungel dient de overheid in te grijpen”, zegt GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent.

De introductie van de OV-chipkaart in het algemeen en de OV-Studentenkaart in het bijzonder verloopt al jaren chaotisch, niet in de laatste plaats door een gebrek aan regie van het Rijk. “Wat me het meest ergert is dat restitutie van gemaakte kosten steeds als een gunst wordt gepresenteerd, in plaats van een recht”, zegt Van Gent.

Vandaag werd bekend dat Studentenvakbond LSVb en ROVER naar de Nationale Ombudsman zijn gestapt met tienduizenden klachten. Ook op www.ov-chipklacht.nl, beheerd door GroenLinks, regent het al weken klachten. “Ik verwacht dat de minister van Onderwijs daadkrachtig ingrijpt. Ik verwacht bijvoorbeeld een regeling die het studenten mogelijk maakt met hun collegekaart te reizen. En een keiharde garantie dat elke teveel betaalde cent wordt terugbetaald”, aldus Van Gent.