GroenLinks steunt de oproep van een groot aantal maatschappelijke organisaties, academici en bloggers aan demissionair minister Hirsch Ballin (Justitie) om het wetsvoorstel voor verwijdering of blokkade van internetpagina’s zonder tussenkomst van de rechter grondig te herzien. Tweede Kamerlid Mariko Peters vraagt de minister om een gedegen reactie op hun brandbrief.

Peters: “De voorstellen ondergraven het vertrouwen in het internet dat net als andere media in Nederland een vrijplaats van informatie en communicatie dient te blijven, zonder censuur. Internationale mensenrechtenstandaarden vereisen dat ook bij bestrijding van cybercriminaliteit alleen door een rechter beoordeelde uitingen mogen worden gecensureerd”.

Peters neemt momenteel deel aan het wereldwijde Internet Governance Forum van de Verenigde Naties, waar deze jongste plannen van de minister grote verbazing wekken. Wat GroenLinks betreft kan alleen een onafhankelijke rechter oordelen of informatie onrechtmatig is en of het verbieden ervan opweegt tegen de beperking van de vrijheid van meningsuiting. Zo’n zorgvuldige belangenafweging kun je niet overlaten aan de vervolgingsautoriteit of internet serviceverlener, zoals het wetsvoorstel beoogt. “Zulke praktijken kom je tegen in landen als China of Pakistan, maar horen niet in Nederland,”  aldus Peters.

GroenLinks protesteert ook tegen het strafbaar stellen van de publicatie van niet-openbare informatie, zoals gelekte vertrouwelijke rapporten. Dit staat haaks op de informatievrijheid en het democratische belang van iedereen om goed geïnformeerd te zijn. “Dat geldt ook over gevoelige informatie die de overheid liever onder de pet zou houden, terwijl er wel een groot maatschappelijk belang mee gemoeid kan zijn. De overheid moet juist meer informatie zelf publiek maken,” vindt Peters.

GroenLinks vindt ook het voorgestelde verbod om eigen gesprekken op te nemen, zelfs bij journalisten, te vergaand.