Tweede Kamerlid Ineke van Gent wil dat minister Schultz voorkomt dat er een wildgroei aan kortingskaarten op het spoor ontstaat. Het vervoerbedrijf Arriva dat in Friesland de spoorlijnen verzorgt, blijkt geen korting te geven aan NS-kortingskaarthouders die met hun OV-chipkaart reizen. Daarvoor hebben ze een aparte kortingskaart nodig.

“Op dit soort gedoe, tussen vervoerders onderling,  zit geen reiziger te wachten. De minister moet de regie nemen. De spoorreiziger wil maar één algemeen geaccepteerde kortingskaart”, aldus Van Gent.

Om korting te krijgen op tracés waar Arriva rijdt, moet een speciale Arriva-kortingskaart gekocht worden die € 17.50  gaat kosten. “Stel, je reist vanaf Leeuwarden naar Oerol op Terschelling. Dan ben je gelijk € 17,50 lichter als je met korting wil reizen”, zegt Van Gent.

Dit is in strijd met gemaakte afspraken. Bij de introductie van de OV-chipkaart is gezegd dat de reiziger er financieel niet op achteruit zou gaan en het reizigersgemak met de kaart gediend zou zijn. Nu dit in de praktijk niet zo blijkt te zijn, kaart Van Gent de situatie bij minister Schultz aan. “Beide uitgangspunten zijn hier in het geding. Straks loop je met zes verschillende kaarten in je zak. Hoezo, reizigersgemak? Hoezo, geen financieel nadeel?”

Van Gent is bang dat ook andere vervoerders op de centrale lijnen met hun eigen kortingsproducten zullen komen. Nu is de NS-kortingskaart nog overal geaccepteerd. GroenLinks doet minister Schultz de suggestie om de commissie Meijdam een oplossing voor de situatie te laten zoeken. De commissie Meijdam bereidt op dit moment een advies voor over de vraag hoe deze problemen door meer regie voorkomen kunnen worden.

 

Schriftelijke vragen van de leden Van Gent (GroenLinks) en Monasch (PvdA) aan de minister van I&M over het bericht dat Arriva in Friesland de houders van een NS-kortingskaart geen korting verleent, wanneer zij deze als ov-chipkaart gebruiken.

 

  1. Kent u het bericht dat houders van een NS-kortingskaart bij Arriva in Friesland geen korting krijgen als zij hun abonnement als ov-chipkaart gebruiken?
  2. Kunt u bevestigen dat Arriva inderdaad geen korting verstrekt aan reizigers die hun NS-kortingskaart als OV-chipkaart gebruiken?
  3. Kunt u bevestigen dat reizigers die een NS-kortingskaart hebben en een papieren kaartje met bijbehorende reductie kopen in de treinen van Arriva wél de gebruikelijke korting krijgen?
  4. Vindt u het acceptabel dat Arriva NS-kortingskaarten niet accepteert? Zo ja, acht u die gang van zaken niet in strijd met het door uw ambtvoorgangers altijd benadrukte uitgangspunt dat reizigers gemiddeld niet duurder uit zouden mogen zijn, terwijl zij na mei 2011 gedwongen worden een apart kortingsproduct van € 17,50 bij Arriva aan te schaffen? Zo nee, bent u bereid Arriva en andere decentrale vervoerders te dwingen met NS tot een vergelijk te komen over de acceptatie van de NS-kortingskaart op decentrale lijnen?
  5. Kunt u de vrees wegnemen dat treinreizigers straks gedwongen zijn straks met diverse OV-chipkaarten op zak te lopen om bij verschillende vervoerders te kunnen reizen, dan wel geconfronteerd worden met diverse verschillende kortingsproducten die zij (jaar in jaar uit) op hun kaart moeten downloaden? Zo ja, wat gaat u daaraan doen? Zo nee, vindt u dan dat het reizigersgemak met een dergelijke situatie gediend zou zijn ten opzichte van de situatie nu, waarbij de NS-kortingskaart wel overal geaccepteerd wordt?
  6. Bent u bereid de Commissie Meijdam te vragen een oplossing te zoeken voor de situatie die dreigt, waarbij spoorreizigers gedwongen worden verschillende kortingsproducten te kopen? Zo nee, waarom niet?
  7. Bent u bereid deze vragen te beantwoorden voor het VSO OV-chipkaart dat voor 3 februari zal plaatsvinden?