GroenLinks wil het spoor winterklaar maken, nog voordat de eerste bladeren vallen. De partij lanceert hiertoe dinsdag bij het OV-debat van Rover en Railforum een herstelplan. Het plan zet in op het elektrisch verwarmen van de wissels, het vorstbestendig maken van treinen en het voorkomen dat draden en relais bevriezen. Na invoering van deze drie maatregelen hoeft het treinverkeer niet langer bij het eerste herfstblaadje of sneeuwvlokje ontregeld te raken. Daarnaast verhoogt GroenLinks de komende jaren de spoorcapaciteit door te investeren in meer inhaalsporen, meer stations en een nieuw seinsysteem.

Tweede Kamerlid Linda Voortman: "Van alle partijen investeert GroenLinks het meest in het spoor en regionaal OV, maar liefst 3 miljard. Dit maakt dat wij de komende kabinetsperiode één van de grootste ergernissen van treinreizigers weg kunnen nemen: de eeuwige vertragingen door vallende bladeren, vierkante wielen en gladde rails. We hopen de handen hiervoor na de verkiezingen op elkaar te krijgen, ondanks dat partijen als de PvdA in plaats van te investeren, juist 1.5 miljard korten op het spoor."

GroenLinks vindt dat we het ons niet kunnen veroorloven opnieuw met reparatiewerkzaamheden te wachten tot de herfst aanbreekt. Het spoor heeft een opknapbeurt nodig, de kwaliteit moet verbeterd. Met het herstelplan zou het aantal grootschalige seinstoringen afnemen, en kunnen onnodige vertragingen worden voorkomen.

Voortman: "Vallende bladeren zijn misschien niet je eerste associatie als je naar buiten kijkt, maar laten we niet op onze handen blijven zitten tot de ellende daar is. Ik roep de andere partijen vandaag op zich bij ons plan aan te sluiten. Samen moeten we hier na 12 september grote prioriteit van maken."

Uit de berekeningen van het CPB bleek vorige week dat GroenLinks er voor zorgt dat het openbaar vervoergebruik tot 2020 met 20% groeit, en het aantal files met 67% afneemt. GroenLinks zet de komende kabinetsperiode in op het sneller, vaker en op tijd rijden van treinen.