De Vodoo-economie heeft bezit genomen van het Torentje van premier Rutte. Dat zei GroenLinks-fractievoorzitter Bram van Ojik vandaag in het Kamerdebat over het sociaal akkoord. Van Ojik wil dat het kabinet de dreiging van extra bezuinigingen loslaat zodat het vertrouwen echt kan herstellen.

Van Ojik: “Als je het vertrouwen wilt herstellen, zul je nu moeten kiezen. Niet in augustus. Net als het CPB, het IMF en  de meeste economen vind ik het verstandig om van de 3% nu even geen heilige koe te maken. Ik roep het kabinet op die keus te volgen en niet extra te gaan bezuinigen. Anders blijft het zwaard van Damocles boven de hoofden hangen en dan helpt een beetje voodoo echt niet om het vertrouwen te herstellen.”

GroenLinks wil dat de regering naast het sociaal akkoord snel met het toegezegde banenplan komt om de dramatisch stijgende werkloosheid tegen te gaan. Van Ojik bepleit daarbij meer gebruik te maken van milieubelastingen. Daarmee kunnen we arbeid minder belasten en meer banen creëren.

Van Ojik:

“De eerste stap op weg naar het herstel van vertrouwen is dat het kabinet in actie komt tegen de oplopende werkloosheid. Waar blijft het banenplan? Er is nu geen enkele reden meer om nog langer te wachten.”

Hoewel het sociaal akkoord, volgens Van Ojik, een goede basis voor het kabinet vormt om mee aan de slag te gaan. Zo  vindt GroenLinks het goed dat de verkorting van de WW niet door gaat. Desondanks roept het sociaal akkoord ook vragen op. Van Ojik heeft er grote problemen mee dat het wettelijk quotum voor arbeidsgehandicapten nu is ingeruild voor een vrijblijvende afspraak tussen werkgevers en werknemers.

Van Ojik: “Dat hebben we in het verleden al eens geprobeerd. Dat werkt niet. Nu was de PvdA altijd duidelijk. De heer Samsom zei op 17 maart nog dat de quotumregeling en de bezuiniging op de sociale werkplaats aan elkaar gekoppeld zijn en dat het lastig is daar een kaart uit te trekken. Dus ik ga er vanuit dat met het schrappen van het quotum er ook niet bezuinigd gaat worden op de sociale werkplaatsen.”