Nederland moet zo snel mogelijk inzetten op werkelijk duurzame en veilige energie, dus schaliegas kan onmogelijk de volgende stap zijn in de transitie naar een duurzame energiewinning. Die boodschap heeft Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren vandaag verkondigd in het Kamerdebat over energie. Minister Kamp van Economische Zaken laat momenteel een onderzoek uitvoeren door twee bedrijven die geld verdienen met gaswinning. GroenLinks dringt aan op een echt onafhankelijk onderzoek naar de gevolgen van schaliegas voor mens en milieu.

Er kleven zo veel risico’s aan schaliegaswinning dat door het hele land lokaal verzet tegen plannen voor (proef)boringen ontstaat. Ook drinkwaterbedrijven maken zich zorgen over schaliegasboringen omdat het risico levensgroot is dat het grondwater dat deze bedrijven oppompen ernstig vervuild raakt met chemicaliën. Het maakt schaliegas een ongeschikte energiebron voor Nederland, stelt GroenLinks vast. Vandaag werd ook bekend dat de PvdA ervoor is om schaliegas te winnen, als uit het onderzoek zou blijken dat het 'veilig en schoon zou kunnen'

“De PvdA verschuilt zich achter het onderzoek van de minister. In afwachting van het onderzoek is de partij toch alvast aan het voorsorteren op een besluit.” stelt Liesbeth van Tongeren. Zij was vanmiddag bij een actie van Milieudefensie tegen schaliegas voor het Tweede Kamergebouw.

“Draait het bij de PvdA alleen nog om profit, peilingen en pluche en niet meer om de planeet?”