GroenLinks-Tweede Kamerlid Jesse Klaver heeft vandaag samen met D66, VVD, PvdA en de SP een initiatiefwet ingediend om een einde te maken aan de 'enkele-feitconstructie' waarmee homoseksuele leraren ontslagen kunnen worden.

Volgens de huidige wet mogen leraren niet ontslagen worden om het enkele feit dat zij homoseksueel zijn. Maar als er sprake is van een ‘bijkomende omstandigheid’ dan kan dat wel grond voor ontslag wil.

GroenLinks wil niet dat leraren die naar de gay pride gaan of openlijk over hun homoseksualiteit praten om die reden hun baan kunnen verliezen. Door de ‘enkele-feitconstructie’ uit de wet Algemene Wet Gelijke Behandeling te schrappen is gegarandeerd dat homoseksuele leraren niet meer wettelijk gediscrimineerd kunnen worden.

De totstandkoming van de initiatiefwet is het resultaat van het roze stembusakkoord dat de vijf partijen in september op initiatief van GroenLinks is gesloten. In het roze stembusakkoord spraken de partijen af ongeacht de verkiezingsuitslag gezamelijk stappen te zetten op het gebied van homo-emancipatie.