Werkgevers, bedrijven, milieuorganisaties en kabinet onderhandelen op dit moment in de Sociaal Economische Raad (SER) over een energieakkoord. Dit bepaalt het energiebeleid van Nederland op lange termijn. Na maandenlang overleg zijn de onderhandelingen in een spannende fase beland. 12 juli moet er een duurzaam energieakkoord liggen.

Bernard Wientjes, de fossiele voorman van de werkgevers (VNO-NCW), wil niet dat er geld gaat naar duurzame energie en weigert de vervuilers te laten betalen. Hij dreigt het akkoord te laten mislukken.  (Lees ook het artikel in het NRC). Ondertussen frustreert dit kabinet de eigen doelstellingen voor duurzaamheid en ontmoedigt minister Kamp van Energie zelfopwekking van schone energie. Nederland voert een jojo-beleid.

De klokt tikt: GroenLinks vindt dat er nu geen tijd meer verloren mag gaan aan mislukte afspraken. Nederland moet snel overstappen op duurzame energie.

Wat kun je zelf doen? Laat op sociale media aan de fossiele werkgevers zien hoe belangrijk een duurzaam akkoord voor je is. Help mee, twitter en facebook voor en over een duurzaam #energieakkoord.

Voorbeeldtweets:

Het SER Energieakkoord gaat over de houdbaarheid van onze economie, onze toekomst en onze veiligheid. GroenLinks kiest  voor een echt duurzame toekomst van Nederland. We hebben geen tijd te verliezen, Nederland moet keihard aan het werk met schone energie,  energiebesparing en minder uitstoot van broeikasgassen. Daarom wil GroenLinks van de SER graag een superduurzaam energieakkoord dat Nederland helpt om eindelijk om te schakelen naar een energievoorziening met zon, wind en aardwarmte. In de Duurzaamheidsdeal  staat ons eigen stappenplan naar duurzaamheid.  Maar het lijkt erop dat het kabinet helemaal geen zin in heeft in duurzaamheid en innovatie. Het halen van de energiedoelstellingen voor 2020 wordt moeilijk als het kabinet geen echte maatregelen durft te nemen. Minister Kamp (VVD) stuurt nu zelfs aan op nieuwe heffingen op zelfopgewekte schone energie.

Ons land voert al jaren een jojo-beleid als het gaat om schone energie en is binnen Europa het vieste jongetje van de klas geworden. GroenLinks wil dat Nederlanders zekerheid krijgen over hun eigen investeringen in duurzame energie.

Zonne-energie: wat doet dit kabinet?
Zon op eigen dak is schoon en gratis. Sinds 2011 kunnen bezitters van zonnepanelen gebruikmaken van ‘salderingsregels’, oftewel het wegstrepen van gebruikte stroom tegen zelfopgewekte stroom. Eigenaren van zonnepanelen betalen daardoor geen belasting over hun eigen stroom. Door de zonnehausse van afgelopen jaren bloeide in weerwil van de economische crisis de zonnepanelensector op.
Begin juni kondigt minister Kamp abrupt aan dat hij extra belasting wil heffen op stroom van eigen dak. Wie zijn spaargeld aanspreekt of geld leent voor zonnepanelen heeft zekerheid nodig over de opbrengst, dus veel zonneprojecten worden door deze onzekerheid opgeschort. Het kabinet-Rutte zaait twijfel en smoort zo een opbloeiende zonnesector.
GroenLinks wil zon op eigen dak juist stimuleren.

Fossiele energie: wat doet dit kabinet?
Nederland is vanwege de gasbel verslaafd geraakt aan fossiele brandstoffen loopt door jarenlang getreuzel met schone energie ver achter op landen om ons heen. De staat investeert miljarden in gas en olie en bevoordeelt fossiele industrie, maar het aandeel schone energie groeit amper.
Het kabinet-Rutte koerst nu aan op de winning van schaliegas, een veel viezere, dure en riskantere vorm van aardgas. Schaliegas vertraagt de omschakeling op echt schone energie.
GroenLinks wil zo snel mogelijk overstappen op werkelijk schone energie uit zon, wind en aardwarmte.

Energiebesparing: wat doet dit kabinet?
Energiebesparing is de makkelijkste en goedkoopste manier om de CO2-uitstoot snel te beperken. Energieslurpers worden amper geprikkeld om zuiniger  te worden. Grootverbruikers van energie nu betalen nauwelijks energiebelasting, terwijl particulieren nu al 11 cent per kWh stroom en 18 cent per m3 gas betalen.
Minister Kamp wil "geen lastenverzwaringen" om de energiedoelstellingen te halen. Dat betekent dat ook in de toekomst vervuilers worden gesubsidieerd en niet evenredig worden belast.
GroenLinks wil minder belasting op arbeid en juist meer belasting op vervuiling en uitstoot.

Om te delen:
Duurzaamheidsdeal  http://tweedekamer.groenlinks.nl/node/97514
Opiniestuk over schone energie van Liesbeth van Tongeren http://tweedekamer.groenlinks.nl/node/99278
Kijk hier waar het #energieakkoord SER over gaat: http://www.energieakkoordser.nl

Twitteraccounts @ser_nl   @nieuwsez
Facebook SER VNO-NCW