GroenLinks wil dat beoogde bewindslieden niet alleen een sollicitatiegesprek houden met de formateur, maar ook in een openbare hoorzitting door de Tweede Kamer gehoord worden voordat ze worden beëdigd. Dat zal GroenLinks-Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren voorstellen in het Kamerdebat vanavond over de integriteit van minister Schultz. In andere landen en het Europees Parlement is dat al zo.

Liesbeth van Tongeren: “Het debat over minister Schultz van Infrastructuur en Milieu is nu na Weekers en Verdaas het derde integriteitsdebat in korte tijd. Het toont aan dat er iets schort aan de wijze waarop kabinetten samengesteld worden. GroenLinks wil dat voortaan zorgvuldiger gekeken wordt naar werkelijke en schijnbare belangenverstrengelingen. Niet alleen de formateur, maar ook de Tweede Kamer zélf zou in de openbaarheid de geschiktheid van beoogde bewindspersonen moeten vaststellen.”

Naast openbare hoorzittingen wil GroenLinks dat ook alle financiële belangen van bewindspersonen en hun fiscale partners openbaar moeten zijn. “Dat is een forse stap om integriteitsproblemen tijdens een ministerschap te voorkomen,” zegt Liesbeth van Tongeren.