Tweede Kamerlid Jesse Klaver wil niet dat Nederland nog akkoord gaat met de toelating van nieuwe gifbestendige gentech-gewassen op de Europese markt. Een motie van Klaver die uitspreekt dat staatssecretaris Dijksma eerst met de Tweede Kamer te overleggen voor dat zij hierover met haar Europese collega's een beslissing over neemt, is donderdag aangenomen. In het verleden ging het kabinet in Brussel akkoord met het toelaten van genetisch gemanipuleerde gewassen, zonder daar vooraf met de Kamer over te spreken.

Gifbestendige of herbicideresistente landbouwgewassen zijn genetisch gemanipuleerd door bedrijven als Monsanto. Door het spuiten met het bijbehorende gif van dezelfde fabrikant kunnen onkruid, schimmels en vervelende diertjes bestreden worden. GroenLinks is tegen deze koppelverkoop, onder meer omdat er steeds meer gif door wordt gebruikt. Bovendien is onduidelijk welke invloed gentech-gewassen op de lange termijn op andere planten, op het milieu en de voedselveiligheid hebben.

Klaver: "Bedrijven als Monsanto hebben nog tientallen gewassen aangemeld voor toelating in de Europese Unie. Voorheen heeft Nederland steeds voor toelating gestemd en gepleit. Dat moet veranderen. Ik wil dat de staatssecretaris elke keer met de Tweede Kamer overlegt, zodat wij nog een mogelijkheid hebben om dit tegen te houden."