Inmiddels hebben al 98 gemeenten en 7 provincies in Nederland zich schaliegasvrij verklaard. Zorg dat jouw gemeente zich daarbij aansluit: dien een motie in om jouw gemeente of provincie schaliegasvrij te verklaren én laat het ons weten (s.brunner@tweedekamer.nl). Je kunt gebruik maken van de voorbeeldmotie en moties van andere afdelingen. Als je de honderdste bent komen we bij jou een feestje vieren!

GroenLinks ziet geen heil in het (proef)boren naar schaliegas, omdat het gevaar oplevert voor het drinkwater, risico’s met zich meebrengt op aardbevingen, veel ruimte in beslag neemt en het de transitie naar schone energie nog verder vertraagt.

De Tweede Kamerfractie probeert de regering zo ver te krijgen geen boringen naar schaliegas toe te staan. Maar zelfs als die strijd niet gewonnen wordt is er nog een manier om schaliegasboringen tegen te houden. Voor een schaliegasboring moet namelijk het bestemmingsplan veranderd worden. Daar gaat de gemeente over en dus kan een gemeenteraad schaliegasboringen blokkeren.

Vooruitlopend op eventuele proefboringen hebben al ruim 90 Nederlandse gemeentes zichzelf ‘schaliegasvrij’ verklaard. Zorg dat jouw gemeente zich daarbij aansluit. Vraag de GroenLinksfractie of die van een andere partij in jouw gemeente om een motie in te dienen waarme je gemeente schaliegasvrij wordt verklaard.

Op basis van lokale voorbeelden is er een voorbeeldmotie gemaakt. Je kunt deze motie uiteraard aanpassen aan jouw gemeente. De voorbeeldmotie is hieronder te downloaden.

Voor meer informatie en met vragen kun je contact opnemen met Suzanne Brunner, medewerker Tweede Kamerfractie, s.brunner@tweedekamer.nl.