GroenLinks wil dat de overheid kiest voor een grootschalige verduurzaming van de gebouwen van de overheid. Het moet eerder regel dan uitzondering worden dat overheidsgebouwen goed geïsoleerd zijn en zonnepanelen op het dak hebben liggen. GroenLinks-Tweede Kamerlid Linda Voortman zal daarom vanavond een motie indienen om extra geld uit te trekken voor verduurzaming van overheidsgebouwen.

Linda Voortman: “Het zou ontzettend mooi zijn als we erin slagen dat er volgend jaar op zeker de helft van alle gebouwen van de overheid zonnepanelen liggen. Maar dan is het wel nodig bij minister Blok de knop omgaat en hij bereid is om voorop te lopen als het gaat om duurzaam bouwen en wonen.”

Er is in de begroting 2014 35 miljoen extra gereserveerd voor energiebesparende maatregelen. Het is nog onduidelijk waar dit bedrag aan zal worden uitgegeven. GroenLinks wil de garantie dat het geld voor efficiënte energiebesparing en verduurzaming wordt ingezet, en wil dat tenminste een deel van het extra budget wordt ingezet voor renovatie en verduurzaming van overheidsgebouwen.

Voortman: “De overheid moet het goede voorbeeld geven. Duurzame investeringen zijn niet alleen goed voor ons klimaat, maar betalen ook op lange termijn zichzelf terug. Grootschalige verduurzaming van de gebouwen van de overheid betekent dus dubbele winst.”