GroenLinks wil dat mensen die zelf energie opwekken, bijvoorbeeld met zonnepanelen op hun dak, hun investering in alle gevallen gaan terugverdienen. Het voordeel dat zij krijgen op de energiebelasting, moet daarom voor minimaal 10 jaar gegarandeerd worden. GroenLinks-fractievoorzitter Bram van Ojik dient bij de behandeling van het belastingplan in de Tweede Kamer een wetswijziging om dit te regelen.

Van Ojik:  “Het is hartstikke mooi als mensen de stap maken om zelf schone energie op te wekken. Veel mensen twijfelen echter om te investeren in zelf opgewekte energie, zoals zonnepanelen, uit angst dat de politiek over een paar jaar voor hen de energiebelasting weer verhoogt. Ik wil dat we  het lage tarief van de energiebelasting voor deze groep met tien jaar  vast te leggen. Dan weet iedereen zeker dat deze duurzame investering zichzelf terug verdient.”

Het verlaagde tarief voor de energiebelasting geldt voor een coöperatie van zelfopwekkers. Dat zijn bijvoorbeeld mensen die samen zonnepanelen op het dak van hun flat neerzetten, of als buurt eigenaar worden van een windmolen.