In juni neemt het kabinet een besluit over een nieuwe verbinding tussen Almere en de Amsterdamse regio. Uitgelekt is dat de ministers Peijs en Dekker voorstellen om te kiezen voor een nieuwe snelweg, pal langs het Naardermeer en door de prachtige Gein- en Vechtstreek, deels aangelegd in een tunnel. Blijft D66 in het kabinet als de ministers Peijs en Dekker hun zin krijgen?

De bouw van deze nieuwe snelweg is volstrekt irrationeel. Studies van het ministerie van Verkeer en Waterstaat zelf laten glashelder zien dat invoering van het rekeningrijden in het gebied drie maal effectiever is om de files te bestrijden dan de aanleg van vele stroken extra asfalt. De kosten voor invoering van het rekeningrijden bedragen maximaal enkele honderden miljoenen, waar een nieuwe snelweg de ongelooflijke som van 4 miljard euro kost. Introductie van rekeningrijden reduceert de files met 35 procent, aanleg van een nieuwe snelweg leidt slechts tot tien procent minder files, zo berekende Rijkswaterstaat. En dan gaat deze studie er nog vanuit dat er geen cent extra’s wordt geïnvesteerd in het openbaar vervoer in de regio. Wat zou je niet kunnen bereiken als – al was het maar een deel van – de 4 miljard in een snelle metroachtige verbinding tussen Almere en de Amsterdamse regio zou worden gestoken? In de spits elke drie minuten een metrotrein?

Minister Peijs weigert tot nu toe te laten onderzoeken wat  effectiever is: echt investeren in het openbaar vervoer of investeren in een  nieuwe snelweg. Zij stelt dat extra asfalt sowiewo nodig is.“Tussen OV en auto bestaat hier nauwelijks uitwisseling van reizigers”, aldus de minister. Je hoeft maar over de grens te kijken om te weten dat dit onzin is. In de Amsterdamse regio gaat in de spits maximaal vijftig procent van de reizigers met het openbaar vervoer. In andere stedelijke regio’s in de weterse wereld loopt dit op tot maar liefst tachtig procent. Hier valt dus nog heel veel te winnen.

Gaat D66 pogen deze winst te incasseren? Kiest zij echt tegen de weg en voor rekeningrijden en het openbaar vervoer? Dit is geen retorische vraag van een kamerlid uit de oppositie. Het is een vraag die voortkomt uit de grote zorgen die ik heb om dit prachtige gebied. Ik heb mijn hoop oprecht op D66 gesteld. Ik houd van het gebied. Als Amsterdammer heb ik er eindeloos vaak gewandeld, gefietst en gedwaald. Een groene oase in een bomvolle, verstedelijkte regio. Daar moeten we vanaf blijven.

De D66-kamerfractie heeft al laten weten tegen de nieuwe snelweg te zijn. Maar hoe hard wordt het gespeeld? Iedereen weet dat CDA en VVD samen met de autopartij LPF een meerderheid in de Tweede Kamer voor de nieuwe snelweg kunnen mobiliseren; als D66 zich buitenspel laat zetten tenminste. De beslissende vraag is dan ook: is het tegenhouden van de snelweg D66 eventueel een kabinetscrisis waard? Zit ze nog in het kabinet om iets te bereiken? Of heeft de kamerfractie na het Uruzgan-debacle alle strijdlust verloren en zit ze eenvoudigweg haar tijd uit? Laat de D66-kamerfractie zich over haar inzet uitspreken, en anders hoop ik dat het D66-congres zaterdag a.s. er een heldere uitspraak hierover doet.