GroenLinks vindt het onwenselijk dat Nederland met een delegatie bestaande uit de minister president, minister van sport, en Koning & Koningin naar de Olympische Winterspelen in Sotsji afreist. Door met deze zware delegatie naar de Spelen te gaan geeft de Nederlandse regering impliciet steun aan Poetins prestigeproject, en sluiten we onze ogen voor de grove schendingen van homorechten die plaatsvinden in het land.

De Russische homobeweging heeft expliciet aan deelnemende landen gevraagd om niet met hoge politieke vertegenwoordigers op de Spelen aanwezig te zijn. GroenLinks vindt dat Nederland deze oproep serieus moet nemen. Als deze zware delegatie toch gaat, is het belangrijk dat premier Rutte Poetin stevig aanspreekt op de homorechtenschendingen in Rusland. Poetin moet eigenlijk spijt krijgen dat hij onze minister president heeft uitgenodigd, zei Bram van Ojik tijdens de uitzending van radioprogramma De Ochtend op 13 januari