GroenLinks wil dat vliegverkeer in de nacht ontmoedigd wordt. Zeshonderd tot zestienhonderd omwonenden van Schiphol hebben last van een te hoge bloeddruk door nachtelijk vliegtuiglawaai. Wijnand Duyvendak zal bij het debat over Schiphol direct na het krokusreces een motie indienen om de start- en landingstarieven tussen 6 en 7 te verhogen. Bijkomend voordeel is dat de versoepeling van de geluidsnormen, die minister Eurlings wil, uit kan blijven.

Enkele jaren geleden verscheen een studie van het RIVM waaruit bleek dat tienduizenden mensen ernstig in hun slaap gestoord worden door de luchthaven. De verstoring is het grootste tussen 6 en 7 uur ’s ochtends, omdat de meeste mensen dan relatief licht slapen. Uit nieuw onderzoek blijkt dat deze slaapverstoring leidt tot ernstige gezondheidsschade, waaronder een hoge bloeddruk. Desondanks wordt er tussen 6 en 7 uur veel gevlogen. Voor Schiphol is de dag dan al begonnen, voor veel mensen niet. GroenLinks zal in een motie voorstellen dat vanaf 1 juli a.s. ook van 6 tot 7 de veel hogere nachttarieven gaan gelden voor starten en landen.

Na het krorusreces zet de Kamer plenair het debat met minister Eurlings voort over de milieunormen van Schiphol. Op tafel ligt een voorstel van de minister om de geluidsgrenzen bij Amstelveen, Aalsmeer en Amsterdam-Buitenveldert fors te versoepelen. Bijkomend voordeel van hogere tarieven tussen 6 en 7 is dat deze versoepeling niet hoeft door te gaan. Door meer echt overdag te gaan vliegen kan Schiphol binnen de nu geldende geluidsnormen blijven.

Wijnand Duyvendak