De GroenLinks Tweede Kamerfractie heeft in de nacht van dinsdag op woensdag een motie van wantrouwen tegen minister Plasterk van Binnenlandse Zaken gesteund. Het debat ging over de informatievoorziening aan de Tweede Kamer en de Nederlandse bevolking over het verzamelen van gegevens door Nederlandse inlichtingendiensten.

Het debat spitste zich toe op drie cruciale momenten waarin de minister van Binnenlandse Zaken drie keer de verkeerde afweging heeft gemaakt volgens de GroenLinks-fractie. Namelijk toen werd besloten in de openbaarheid te treden terwijl de minister niet precies wist wat de feiten waren, toen werd besloten om niet in de openbaarheid te treden en niet de Kamer te informeren toen bleek dat hij verkeerde informatie had gegeven en de beslissing om vorige week een kort operationeel briefje naar de Tweede Kamer te sturen die een politieke tijdbom bleek te zijn.

De bewindslieden stonden op die momenten voor moeilijke afwegingen en moeilijke keuzes. In het debat hebben de minister inzage gegeven in de overwegingen die voor hen een rol hebben gespeeld bij de keuzes die ze maakten.

Dat neemt niet weg dat het verhaal en de argumentatie van het kabinet de GroenLinks-fractie niet overtuigd hebben. Duidelijk werd dat alles de keuzes die door de bewindspersonen zijn gemaakt over de informatie aan parlement en publiek nog steeds door hen worden gedragen. Daarom heeft de GroenLinks-fractie, met pijn in het hart, besloten de motie van wantrouwen tegen minister Plasterk mede te ondertekenen.