De klimaatverandering is de grootste uitdaging waar Nederland voor staat. Het is vreemd dat daar in de lijsttrekkersdebatten geen aandacht voor is. Daarom daagt Femke Halsema haar collega-lijsttrekkers uit voor een debat over het klimaat.

Beste collega-lijsttrekkers,

Het KNMI meldde dit weekend dat we een warme week tegemoet kunnen zien, gemeten naar de periode van het jaar. Dat is natuurlijk lekker, als we buiten campagne voeren. Maar het kan ook het zoveelste bewijs zijn dat ons klimaat daadwerkelijk verandert. En dat is veel minder leuk. De opwarming van de aarde is buitengewoon zorgwekkend.

Ik zou het beroep op jullie willen doen om voor de verkiezingen alsnog gezamenlijk een groot klimaatdebat te voeren. Daar is namelijk alle reden toe. Niet alleen wordt het weer extremer: wereldwijd zijn er grote droogtes, hevige regenval, orkanen. Woestijnen rukken op, de zeewaterspiegel stijgt waarschijnlijk nog deze eeuw een meter. Lager geleden landen, zoals Nederland, dreigen onder te lopen. Mensen lijden onder klimaatverandering, maar dieren ook. Vier van de tien soorten sterven uit.
Bovendien dreigt grote economische schade. De Britse topeconoom Stern berekende de economische kosten op meer dan 5.500 miljard euro. Omgerekend is dat voor Nederland, bij ongecorrigeerd beleid, een economische schade van ongeveer 70 miljard in 2050.

Als Stern ook maar bij benadering gelijk heeft dan zijn alle andere problemen waarmee Nederland kampt, kleiner en gemakkelijker op te lossen. Aafgelopen week zag ik een aantal van jullie in het NOS-journaal blijk geven van dezelfde urgentie. Wel bevreemdt het me dat vervolgens tijdens het eerste grote lijsttrekkersdebat bij RTL-4 milieuvervuiling en klimaatverandering als onderwerpen afwezig waren.

Aan het einde van deze week verschijnt de groene doorrekening van onze verkiezingsprogramma’s. Dat stelt ons in staat om ons over onze politieke visie en de maatregelen die we wel of niet nemen, te verantwoorden. Uit het recente 21-minuten-onderzoek blijkt dat een meerderheid van de Nederlandse bevolking milieu boven economische groei stelt. Het lijkt mij van respect getuigen tegenover al deze kiezers als wij publiek met elkaar van gedachten wisselen over de grote bedreiging van opwarming van de aarde en van klimaatverandering.

In zijn film zegt Al Gore: “we hebben alles om deze crisis op te lossen. Behalve de politieke wil”. Het is aan ons, politici, om te laten zien dat die politieke wil er wel is. Ik hoop dat jullie op mijn uitnodiging voor een publiek debat willen ingaan. Vanzelfsprekend zullen wij voor de lokatie en onafhankelijke presentatie garant willen staan.

Hartelijke groet,

Femke Halsema