GroenLinks heeft van alle verkiezingsprogramma’s berekend wat de effecten zijn voor het milieu en het klimaat. Alleen bij GroenLinks daalt de CO2-uitstoot, bij alle andere partijen blijft die stijgen. Een daling is essentieel om de klimaatverandering tegen te gaan.

Het Centraal Planbureau heeft de verkiezingsprogramma’s anders dan anders niet doorgerekend op de effecten voor het milieu en het klimaat. GroenLinks betreurt dat zeer. Daarom hebben wij zelf een groene doorrekening gemaakt. Het blijkt dat bij alle partijen de uitstoot van CO2 verder stijgt. Alleen GroenLinks zorgt voor een forse daling.

Nederland stoot nu 178 Megaton CO2 uit. Als er niks gebeurt, is dat in 2015 192 Megaton. Bij de VVD stijgt dat nog verder, het CDA komt uit op 190 Megaton. De SP en de Christenunie scoren net iets beter en komen op 187 Megaton, de PvdA komt op 186 Megaton. Alle partijen laten de CO2-uitstoot dus verder stijgen. Alleen GroenLinks zorgt voor een forse vermindering: GroenLinks komt in 2015 uit op 157 Megaton CO2. Dat is een vermindering van 18 procent ten opzichte van het huidige beleid. In de programmavergelijking is te zien dat dat geen toeval is: de milieumaatregelen van GroenLinks zijn een veelvoud van de maatregelen van alle andere partijen.

GroenLinks presenteert deze groene doorrekening op de eerste dag van de verkiezingstournee van Femke Halsema in Den Bosch. In vier weken bezoekt zij minimaal 25 steden in een milieuvriendelijke stadsbus op aardgas. ‘’Femke on Tour’ is vandaag gestart in Tilburg bij een tankstation voor aardgas. Daar heeft Femke Halsema een manifest voor meer aardgasvulpunten gepresenteerd. Een groot aantal GroenLinks wethouders, vooral uit grote en middelgrote steden, belooft zich in te zetten voor een aardgasvulpunt in hun gemeente. Bovendien zullen zij het gebruik van aardgas in hun gemeente stimuleren. De wethouders roepen de regering op om aardgas te bevorderen. Aardgas is veel minder vervuilend dan diesel of benzine. Daarom kan de overstap op aardgas bijdragen aan schonere lucht en een beter klimaat.

Femke Halsema

Wijnand Duyvendak

Download de groene doorrekening op: http://www.groenlinks.nl/2ekamer/groene%20doorrekening.pdf
Download het manifest aardgas op: http://www.groenlinks.nl/2ekamer/Manifest%20aardgas.pdf