GroenLinks wil dat iedereen een mening over de politiek kan hebben. Daarom leggen we in eenvoudige taal uit wat we willen. Wij willen jongeren graag bereiken. En we laten zien dat GroenLinks dé jongerenpartij is. Daarom presenteren wij vandaag een speciaal verkiezingsprogramma voor jongeren.

Wij hopen dat dit verkiezingsprogramma voor jongeren iedereen duidelijk maakt wat wij willen. GroenLinks wil veel dingen heel anders doen. Zeker voor jongeren. Want de politiek houdt weinig van jongeren. Jongeren zijn alleen in beeld als ze problemen veroorzaken. GroenLinks staat voor een andere politiek. Wij zijn dé partij die jongeren kansen geeft om zich te ontwikkelen, op werk. Wij benutten de solidariteit van ouderen met jongeren. GroenLinks zorgt er als enige groene partij voor dat jongeren opgroeien in een mooi en schoon land. En wij weten dat jongeren opgroeien in een multiculturele samenleving. GroenLinks is dé partij die daar een succes van kan maken.

Concreet beloven wij jongeren het volgende:
1. Wij zorgen voor 250.000 nieuwe banen, zodat iedereen na school kan werken.
2. Geen partij besteedt zoveel geld aan beter onderwijs: 1500 euro per leerling. We zorgen voor de meeste extra leraren. Iedere jongere krijgt een stageplek.
3. Er komt meer woonruimte voor jongeren. Als je op kamers woont, krijg je huursubsidie.
4. Jongeren krijgen meer sociale rechten en ouderen helpen daarbij. Er komen hogere studiebeurzen, ook in het MBO.
5. Iedereen mag zichzelf zijn en eigen keuzes maken. Discriminatie wordt aangepakt en je mag stemmen als je 16 bent.
6. Je kunt zonder paspoort de straat op, softdrugs zijn niet meer verboden.
7. GroenLinks zorgt ervoor dat er ook later nog mooie natuur, schone lucht en een goed klimaat zijn.
8. Er komen meer treinen en bussen en die worden minder duur.
9. Dieren krijgen rechten, de jacht en de bio-industrie worden verboden.
10. Wij geven extra geld aan arme landen, zodat 10 miljoen kinderen daar naar school kunnen.

De jargonbrigade van de nationale jeugdraad gaf Femke Halsema vorige maand de ‘Klare Taalprijs’. De Jargonbrigade wil politici aanmoedigen om duidelijke taal te spreken. Na de Algemene Beschouwingen in de Tweede Kamer zeiden zij: "Femke Halsema had duidelijke uitspraken, weinig moeilijke woorden en jonge taal met goede voorbeelden. Bovendien vráágt zij ook om klare taal van de andere politici als ze een antwoord te verwarrend of onduidelijk vindt."

GroenLinks was erg blij met die prijs. Dat was voor ons een aanmoediging om een jongerenversie van ons verkiezingsprogramma te maken. Soms zeggen we het hier misschien te simpel. Maar liever te simpel voor de één, dan te moeilijk voor iemand anders. Veel mensen begrijpen de overheid en de politiek niet. Daarom pleitte GroenLinks al eerder voor het recht op begrijpelijke taal.

Femke Halsema